Salesforce CRM & Klantinteractie

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

In dit focusartikel geven we een beknopt uittreksel van onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie naar de CRM-leverancier Salesforce en zijn portfolio van producten (zoals Salesforce Scheduler, Einstein en Salesforce AI). Salesforce CRM & Klantinteractie scoort in ons uitgebreide onderzoek beter dan Zendesk maar behoorlijk slechter dan Freshworks. Salesforce is het meest krachtig in infrastructuur en komt het minst sterk uit de bus wat betreft task management. Dit hebben we objectief kunnen vaststellen. De belangrijkste voor- en nadelen van Salesforce CRM, binnen de context van CRM & Klantinteractie, hebben we per onderwerp (klantrelatiebeheer) voor je klaargezet. Ook benoemen we de onderscheidende kenmerken van de meest populaire producten zoals Salesforce Scheduler, Einstein en Salesforce AI et cetera.

Hoe scoort Salesforce CRM & Klantinteractie op verschillende criteria?

In onze onafhankelijke studie onderzochten wij ook alle relevante producten van Salesforce software. Daarbij zijn meer dan 180 criteria gebruikt. Het onderzoek is gerealiseerd vanuit een compleet onafhankelijk perspectief (we zijn niet gebonden aan enige leverancier) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde weergave illustreert de sterke en minder sterke kanten van Salesforce CRM op hoofdlijnen.

Score van Salesforce CRM software.
Figuur 1: Sterkte-zwakte analyse van de leverancier Salesforce CRM & Klantinteractie. Je kunt maximaal 100% in de wacht slepen. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Wil je extra informatie over onze CRM & Klantinteractie-gids? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.

De Salesforce-analyse is tot stand gekomen door heel veel openbare big data af te tappen en die vervolgens gedetailleerd te analyseren. Meer dan 283 documenten verder weten we dat Salesforce uitblinkt in infrastructuur. In dit analyseproces hebben zowel algoritmes als de materiedeskundigheid van een CRM-adviseur op het vlak van CRM & Klantinteractie hun stempel gedrukt op de validatie van de resultaten.Salesforce in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024 Afbeelding van Salesforce in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van Salesforce voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Daarnaast begeleidt deze gids jouw in het verdiepen van je kennis over CRM & Klantinteractie.bekijk de CRM & Klantinteractie Guide™

Salesforce en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio

Salesforce voert (minimaal) 6 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. Op basis van de relevantie zetten we de producten hieronder op een rij:

Wat is Salesforce CRM?

In deze paragraaf geven we een beschrijving van Salesforce CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit Salesforce Scheduler, Einstein, Salesforce AI, Salesforce Service Cloud en Salesforce Customer 360. Het product Salesforce CRM kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • accountbeheer
  • CRM-analyse
  • klantenservice
  • klantgegevens
  • klantinteracties
  • klantrelatiebeheer
  • kleine bedrijven
  • marketingautomatisering
  • verkoopmanagement
  • zakelijke relaties

Wil je het fijne weten van alle karakteristieken (100+) van Salesforce CRM? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Overweeg je een Salesforce CRM expert in te huren?

Wil je een Salesforce CRM ontwikkelaar inhuren die je een vliegende start kan bezorgen en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Dat kan via onze interim dienstverlening. Salesforce CRM ontwikkelaars in dienst nemen is niet altijd opportuun. Laat hier een bericht achter en we onderzoeken voor jou de businesskansen.

Screenshot van Salesforce CRM software.
Afbeelding van Salesforce CRM tools.
Schema van Salesforce CRM.
Figuur 2, 3 en 4: Bovenstaande afbeeldingen illustreren de functionaliteit van Salesforce CRM. Klik op de afbeelding om die uit te vergroten. Credits: Salesforce & partners.

Wat is Salesforce Scheduler?

In deze paragraaf portretteren we Salesforce Scheduler, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Het product Salesforce Scheduler kenmerkt zich onder andere door de volgende functionaliteiten:

  • accountbeheer
  • afspraak
  • contactbeheer

Ben je nieuwsgierig naar alle functionaliteiten (100+) van Salesforce Scheduler? Download hier direct onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Salesforce Scheduler software.
Afbeelding van Salesforce Scheduler tools.
Schema van Salesforce Scheduler.
Figuur 5, 6 en 7: Deze drie afbeeldingen geven een eerste indruk van Salesforce Scheduler. Klik op de afbeelding om die te vergroten. Credits: Salesforce & partners.

Wat is Einstein?

In dit deel geven we een beschrijving van Einstein, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Einstein-software kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:

  • accountbeheer
  • contactbeheer
  • generatieve ai

Ben je benieuwd naar alle eigenschappen (100+) van Einstein? Download hier direct onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Wat is Salesforce AI?

In deze paragraaf portretteren we Salesforce AI, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Dit product / deze groep producten kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:

  • contactbeheer
  • generatieve ai
  • klantenservice
  • klantgegevens

Ben je nu nieuwsgierig geworden naar alle kenmerken (100+) van Salesforce AI? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Salesforce AI software.
Afbeelding van Salesforce AI tools.
Schema van Salesforce AI.
Figuur 8, 9 en 10: Bovenstaande figuren laten de werking zien van Salesforce AI. Klik op de afbeelding om die te vergroten. Credits: Salesforce & partners.

Wat is Salesforce Service Cloud?

In dit deel beschrijven we de belangrijkste features van Salesforce Service Cloud, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Salesforce Service Cloud-software kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • 360-degree view
  • casemanagement
  • contactbeheer
  • klantenservice
  • klantinformatie
  • klantinteracties
  • klantrelatiebeheer

Wil je alles weten over alle kenmerken (100+) van Salesforce Service Cloud? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Salesforce Service Cloud software.
Afbeelding van Salesforce Service Cloud tools.
Schema van Salesforce Service Cloud.
Figuur 11, 12 en 13: Deze drie afbeeldingen geven een eerste indruk van Salesforce Service Cloud. Klik op de afbeelding om die groter te maken. Credits: Salesforce & partners.

Wat is Salesforce Customer 360?

Onder deze kop tonen we een detaillering van Salesforce Customer 360, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Salesforce Customer 360 kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • 360-degree view
  • cloudapplicaties
  • klantenservice
  • klantgegevens
  • klantrelatiebeheer
  • platform klantgegevens

Ben je nieuwsgierig naar alle functionaliteiten (100+) van Salesforce Customer 360? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Salesforce Customer 360 software.
Afbeelding van Salesforce Customer 360 tools.
Schema van Salesforce Customer 360.
Figuur 14, 15 en 16: Bovenstaande figuren laten de werking zien van Salesforce Customer 360. Klik op een afbeelding om die uit te vergroten. Credits: Salesforce & partners.

Salesforce CRM-tools en de versiehistorie

Over de tijd heen zien we bij Salesforce een stabiele tendens in relatie tot CRM & Klantinteractie-functionaliteit en de ondersteuning voor diverse platforms en databronnen.

Van Salesforce CRM & Klantinteractie hebben we de meest recente releases beoordeeld van haar complete productportfolio. Voor zover wij kunnen beoordelen werkt Salesforce niet met een herkenbare versienummering.

Wat zijn de licentiekosten van Salesforce Scheduler, Einstein en Salesforce AI?

In veel gevallen kan het lastig zijn om de licentiekosten van Salesforce CRM & Klantinteractie te bepalen omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (of het aantal CPU’s bij server software), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. Vraag je een offerte aan net voor het einde van de fiscale periode van Salesforce dan kun je vermoedelijk een behoorlijke reductie krijgen op de licentiekosten. Daarnaast raden we aan om de software in de cloud te draaien. Je betaalt dan alleen voor wat je gebruikt. De aanschafkosten van Salesforce Scheduler, Einstein en Salesforce AI zijn misschien niet de allergrootste kostenpost, maar de kosten voor onderhoud en support kunnen zeker een behoorlijke druk leggen op je jaarlijkse begroting.

Wat maakt Salesforce CRM & Klantinteractie onderscheidend

In onze studie zien we dat Salesforce op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die karakteristiek zijn. Dit maakt Salesforce CRM min of meer uniek: beheer key accounts, dubbele leads samenvoegen, interactieve rapportage, e-mails volgen en leads beheren.

De voor- en nadelen van Salesforce CRM

Tag cloud van Salesforce CRM tools.Figuur 17: Word cloud van de pros en cons van Salesforce CRM & Klantinteractie

Lees verder in de volgende themaparagrafen, daar benoemen we alle voor- en nadelen van Salesforce CRM & Klantinteractie, Salesforce Scheduler, Einstein en Salesforce AI, et cetera. Dit overzicht en de scores zijn niet rigide: Salesforce kan momenteel werken aan het verbeteren van bestaande en het ontwikkelen van features die tegemoetkomen aan specifieke klantwensen (zoals ondersteuning voor goal management). Bovendien kan de documentatie achterlopen op de actualiteit.

Deel hier je ervaring met Salesforce CRM & Klantinteractie

Laat hier een review achter over Salesforce CRM & Klantinteractie. Jouw mening kan dan meegenomen worden bij een nog beter onderbouwde review van de resultaten van Salesforce CRM.

1. Salesforce Infrastructuur

91%

Het bedrijf scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Infrastructuur’. De score bedraagt 91%. De volgende criteria zijn gehanteerd: authenticatie, on-premises, REST API, e-mailintegratie en documentbeheer. In totaal onderzochten we 56 aspecten in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

2. Salesforce Klantgegevens

90%

Salesforce doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Klantgegevens’. De score bedraagt 90%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: aangepast velden, afspraak, gegevensbescherming, klantinformatie en gevoelige gegevens. We hebben daarbij het volgende product onderzocht: Salesforce Customer 360. In totaal onderzochten we 45 criteria binnen deze sectie. Ben je enthousiast over het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

3. Salesforce Klantrelatiebeheer

89%

Salesforce doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Klantrelatiebeheer’, gegeven dat ze hierop 89% scoren. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: search, klantinteracties, kleine bedrijven, zelfbedieningsportaal, aangepaste activiteiten, customer lifecycle management en sociale media-integratie. We hebben daarbij het volgende product onder de loep genomen: Salesforce CRM. In totaal onderzochten we 25 criteria binnen deze sectie. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Klantrelatiebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

4. Salesforce Gegevenskwaliteit

89%

Salesforce scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Gegevenskwaliteit’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 89%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: dubbele records samenvoegen, gegevensopschoning en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 aspecten in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Gegevenskwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

5. Salesforce Klantenservicebeheer

86%

Salesforce doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onderzoek uitstekend op het onderdeel ‘Klantenservicebeheer’, gegeven dat ze hierop 86% scoren. De volgende factoren hebben we laten meewegen: klantenservice en casemanagement. In totaal onderzochten we 9 criteria in deze categorie. Wil je de diepte in met het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

6. Salesforce Leadmanagement

79%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Leadmanagement’, gegeven dat ze hierop 79% scoren. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: leadconversie, leadkwalificatie en lead scoren. In totaal onderzochten we 12 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

7. Salesforce Rapportage

77%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Rapportage’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 77%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: CRM-analyse en geavanceerde rapportage. In totaal onderzochten we 11 features binnen deze discipline. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

8. Salesforce Verkoopmanagement

76%

Salesforce scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het onderdeel ‘Verkoopmanagement’ met een score van 76%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: verkooppijplijn, e-commerce, opportunity management en klantreizen. In totaal onderzochten we 51 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

9. Salesforce Automatiseringsplatform

75%

Het bedrijf doet het in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Automatiseringsplatform’, gegeven dat ze hierop 75% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: low-code, marketingautomatisering, no-code, verkoopautomatisering, procesautomatisering en generatieve ai. In totaal onderzochten we 28 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

10. Salesforce Campagnemanagement

68%

Het bedrijf scoort in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderdeel ‘Campagnemanagement’ met een score van 68%. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: e-mailcampaignes en druppelcampagnes. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

11. Salesforce Task Management

49%

Het bedrijf scoort in ons onderzoek matig op het onderwerp ‘Task Management’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 49%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: repetitive tasks, create tasks, complete tasks en automate routine tasks. In totaal onderzochten we 13 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024

In welke branches is Salesforce CRM & Klantinteractie het meest actief?

In ons actuele CRM & Klantinteractie-onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een softwareleverancier zich zoal beweegt. Dit zijn de branches waar Salesforce aan de weg timmert: automotive, bankieren, biotech, onderwijs, healthcare, hospitality, insurance, manufacturing, public sector, vastgoed, restaurant, retail en telecom.

Salesforce software wordt het meest gebruikt door…

De CRM & Klantinteractie-software van Salesforce wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: verkoopvertegenwoordigers, service agents en ondersteuningsagenten.

Huur een Salesforce specialist in

Opleidingen en trainingen Salesforce CRM & Klantinteractie

De specialisten van Passionned Group organiseren diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke Salesforce trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: Salesforce Scheduler, Einstein en Salesforce AI. We maken je natuurlijk ook helemaal vertrouwd met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.

Tot slot: Salesforce CRM scoort uitstekend

Salesforce heeft een uitgebreid productportfolio waarmee het uitstekend scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. Salesforce CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van minder dan 5 features per jaar, is (vooralsnog) actief in heel veel verschillende sectoren en specialiseert zich in infrastructuur.

Over Passionned Group

logo van Passionned Group, de Salesforce CRM & Klantinteractie specialistPassionned Group is gespecialiseerd in 100% onafhankelijk CRM & Klantinteractie advies en de implementatie van CRM & Klantinteractie oplossingen. Onze gedreven en gepassioneerde adviseurs helpen grote & kleine organisaties verder te gaan als intelligente, datagedreven organisatie.

Neem contact met ons op

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Freshworks CRM & Klantinteractie
Freshworks CRM & Klantinteractie
Uitgelichte afbeelding Zendesk CRM & Klantinteractie
Zendesk CRM & Klantinteractie
Uitgelichte afbeelding CRM systeem
CRM systeem

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring