Oracle CRM & Klantinteractie

Managing Director
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

Op deze pagina geven we een beknopt uittreksel van ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek naar de CRM-leverancier Oracle en zijn portfolio van producten (zoals Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua). Oracle CRM & Klantinteractie scoort in onze studie beter dan Microsoft maar iets slechter dan SAP. Oracle is het meest krachtig in gegevenskwaliteit en het minst sterk in task management. De belangrijkste voor- en nadelen van Oracle CRM, binnen de context van CRM & Klantinteractie, hebben we per onderwerp (Opleiding CRM) voor je klaargezet. Ook benoemen we de features van het productportfolio zoals Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua et cetera.

Hoe scoort Oracle CRM & Klantinteractie op verschillende criteria?

In onze onafhankelijke studie onderzochten wij ook alle relevante producten van Oracle CRM & Klantinteractie software. Daarbij zijn meer dan 180 criteria gebruikt. Het onderzoek is uitgevoerd vanuit een totaal onafhankelijk perspectief (we zijn niet gebonden aan enige CRM-leverancier) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde afbeelding toont de scores (op een schaal van 0-100) van Oracle CRM vergeleken met de concurrentie.

Score van Oracle CRM software.
Figuur 1: Scorekaart van de CRM-aanbieder Oracle. Je kunt maximaal 100% behalen. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Meer weten over onze onderzoeksopzet? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.

De Oracle-analyse is gerealiseerd door heel veel openbare big data te verzamelen en die vervolgens diepgaand te analyseren. Meer dan 280 documenten zijn de afgelopen tijd van deze softwareleverancier gescand. Hierbij hebben zowel algoritmes als de materiedeskundigheid van een CRM-adviseur op het terrein van CRM & Klantinteractie een doorslaggevende rol gespeeld bij het finaliseren van het validatieproces.De CRM & Klantinteractie Guide™ De CRM & Klantinteractie Guide™In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van Oracle voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Deze minicursus assisteert je ook in het verstevigen van je kennis over CRM & Klantinteractie.Oracle in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024

Oracle en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio

Oracle voert (minimaal) 4 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. We zetten de belangrijkste producten op een rij:

Wat is Oracle CRM?

Onder deze kop portretteren we Oracle CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua. Het product Oracle CRM kenmerkt zich onder andere door de volgende kenmerken:

  • accountbeheer
  • contactbeheer
  • klantenservice
  • klantenservicebeheer
  • klantgegevens
  • klantrelatiebeheer
  • marketingautomatisering
  • rapportage

Ben je benieuwd naar alle eigenschappen (100+) van Oracle CRM? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Wil je een Oracle CRM specialist inhuren?

Wil je een Oracle CRM ontwikkelaar inhuren die de Oracle CRM-software door en door kent en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Onze specialisten zijn je graag van dienst. Oracle CRM ontwikkelaars in dienst nemen is namelijk niet altijd nodig en soms zelfs onhandig. Laat hier een bericht achter en we onderzoeken voor jou de businesskansen.

Screenshot van Oracle CRM software.
Afbeelding van Oracle CRM tools.
Schema van Oracle CRM.
Figuur 2, 3 en 4: Diverse figuren laten de werking zien van Oracle CRM. Klik op een afbeelding om deze te vergroten. Credits: Oracle & partners.

Wat is Siebel CRM?

Andere namen waaronder dit CRM-softwareproduct bekend staat: Siebel, Oracle Siebel, Oracle Siebel CRM

Hieronder beschrijven we de belangrijkste features van Siebel CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Siebel CRM-software kenmerkt zich onder andere door de volgende functionaliteiten:

  • accountbeheer
  • cloudapplicaties
  • cloudinfrastructuur
  • infrastructuur
  • klantgegevens
  • klantrelatiebeheer
  • on-premises
  • rapportage

Wil je het fijne weten van alle kenmerken (100+) van Siebel CRM? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Siebel CRM software.
Afbeelding van Siebel CRM tools.
Schema van Siebel CRM.
Figuur 5, 6 en 7: Diverse figuren laten de werking zien van Siebel CRM. Klik op een afbeelding om die te vergroten. Credits: Oracle & partners.

Wat is Oracle Service Cloud?

Onder deze kop portretteren we Oracle Service Cloud, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Dit product / deze groep producten kenmerkt zich onder andere door de volgende kenmerken:

  • 360-degree view
  • contactbeheer
  • klantenservice
  • klantinteracties

Wil je alles weten over alle features (100+) van Oracle Service Cloud? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Oracle Service Cloud software.
Afbeelding van Oracle Service Cloud tools.
Schema van Oracle Service Cloud.
Figuur 8, 9 en 10: Bovenstaande afbeeldingen illustreren de functionaliteit van Oracle Service Cloud. Klik op de afbeelding om die groter te maken. Credits: Oracle & partners.

Wat is Oracle Eloqua?

In dit deel portretteren we Oracle Eloqua, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Oracle Eloqua-software kenmerkt zich onder andere door de volgende kenmerken:

  • accountbeheer
  • automatiseringsplatform
  • B2B
  • contactbeheer
  • leadmanagement
  • lead scoren
  • marketingautomatisering
  • marketingautomatiseringplatform
  • rapportage
  • rapportage dashboards

Ben je nu nieuwsgierig geworden naar alle kenmerken (100+) van Oracle Eloqua? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Oracle Eloqua software.
Afbeelding van Oracle Eloqua tools.
Schema van Oracle Eloqua.
Figuur 11, 12 en 13: Bovenstaande figuren laten de werking zien van Oracle Eloqua. Klik op een afbeelding om die te vergroten. Credits: Oracle & partners.

Oracle CRM-tools en de versiehistorie

De afgelopen tijd zien we bij Oracle een stabiele trend als het gaat om CRM & Klantinteractie-functionaliteit en de ondersteuning voor diverse platforms en databronnen.

Van Oracle CRM & Klantinteractie hebben we de actuele releases geanalyseerd van het productenpakket. Hieronder geven we een overzicht van de diverse releases van de beschikbare CRM & Klantinteractie-producten van Oracle:

  • Siebel CRM: 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 23.9 23.8 22.4

Achter elk product vermelden we de versienummers, de meest recente versies staan vooraan.

Wat zijn de licentiekosten van Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua?

Het is lastig om precies te bepalen wat een licentie van Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua kost omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (denk ook aan de hoeveelheid CPU’s bij serverversies), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. Vraag je een offerte aan net voor het einde van de fiscale periode van Oracle dan kun je vermoedelijk een behoorlijke reductie krijgen op de licentiekosten. Overigens adviseren wij om de software in de cloud te draaien, je betaalt voor het grootste deel dan alleen voor je verbruik. De aanschafkosten van Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua zijn misschien niet de grootste kostenpost, maar de kosten voor onderhoud en support drukken wel jaarlijks op je begroting.

Wat maakt Oracle CRM & Klantinteractie het overwegen waard

In onze studie zien we dat Oracle op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die het waard zijn om mee te wegen bij een toolselectie. Dit maakt Oracle CRM min of meer uniek: address cleansing, rapportage dashboards, opportunity-analyse, opportunity pipeline en direct marketing.

De voor- en nadelen van Oracle CRM

Tag cloud van Oracle CRM tools.Figuur 14: Word cloud van de ontwikkelde en minder ontwikkelde aspecten van Oracle CRM & Klantinteractie

Hieronder benoemen we alle voor- en nadelen van Oracle CRM & Klantinteractie, Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua, et cetera. Er is sprake van dynamiek, want: Oracle kan momenteel werken met partners aan het verder opbouwen van functionaliteit die de hiaten in het productportfolio dicht (zoals ondersteuning voor ticketing systeem, no-code, cross-selling, notities toevoegen, complete tasks, Gmail-integratie, klantreismanagement, tracking software, geavanceerde rapportage en aangepaste activiteiten). Bovendien kan de documentatie achterlopen op de actualiteit.

Deel jouw ervaring

Laat hier een review achter over Oracle CRM & Klantinteractie. Jouw bevindingen kunnen dan gaan meetellen bij een nog beter onderbouwde review van de resultaten van Oracle CRM.

1. Oracle Gegevenskwaliteit

100%

Het bedrijf scoort in ons onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Gegevenskwaliteit’ (Oracle komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider). Het bedrijf scoort op dit onderwerp 100%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: dubbele records samenvoegen, gegevensopschoning en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Gegevenskwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

2. Oracle Infrastructuur

80%

Oracle scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie uitstekend op het thema ‘Infrastructuur’ met een score van 80%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: authenticatie en CDN. We hebben daarbij het volgende product bekeken: Siebel CRM. In totaal onderzochten we 56 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

3. Oracle Leadmanagement

79%

De leverancier Oracle doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Leadmanagement’, gegeven dat ze hierop 79% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: leadgeneratie, leadconversie, leadkwalificatie en lead scoren. In totaal onderzochten we 12 features binnen deze discipline. Ben je enthousiast over het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

4. Oracle Klantgegevens

78%

Oracle scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Klantgegevens’ met een score van 78%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: aangepast velden, afspraak, gegevensbescherming, klantinformatie, gevoelige gegevens en 360-degree view. In totaal onderzochten we 45 criteria binnen deze sectie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

5. Oracle Klantrelatiebeheer

66%

Oracle doet het in ons onderzoek goed op het onderwerp ‘Klantrelatiebeheer’, gegeven dat ze hierop 66% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: search en klantinteracties. We hebben daarbij de volgende twee producten onder de loep genomen: Siebel CRM en Oracle CRM. In totaal onderzochten we 25 criteria in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantrelatiebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

6. Oracle Campagnemanagement

66%

Oracle doet het in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderdeel ‘Campagnemanagement’ met een score van 66%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: e-mailmarketing, e-mailcampaignes, druppelcampagnes en direct marketing. In totaal onderzochten we 25 criteria in deze categorie. Wil je de diepte in met het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

7. Oracle Klantenservicebeheer

65%

Het bedrijf doet het in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderwerp ‘Klantenservicebeheer’, gegeven dat ze hierop 65% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: klantenservice, helpdesk, casemanagement, ticketing systeem, field service management, incidenten en CRM voor callcenters. In totaal onderzochten we 9 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids.

8. Oracle Verkoopmanagement

57%

Oracle scoort in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het thema ‘Verkoopmanagement’ met een score van 57%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: e-commerce en klantreizen. In totaal onderzochten we 51 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

9. Oracle Automatiseringsplatform

54%

De leverancier Oracle scoort in ons onderzoek goed op het thema ‘Automatiseringsplatform’ met een score van 54%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: low-code, marketingautomatisering, no-code en verkoopautomatisering. In totaal onderzochten we 28 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

10. Oracle Rapportage

53%

De leverancier Oracle doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het thema ‘Rapportage’ met een score van 53%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: CRM-analyse en geavanceerde rapportage. In totaal onderzochten we 11 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

11. Oracle Task Management

49%

De leverancier Oracle doet het in ons actuele CRM & Klantinteractie-onderzoek matig op het onderwerp ‘Task Management’ met een score van 49%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: create tasks, complete tasks en track tasks. In totaal onderzochten we 13 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024

In welke branches is Oracle CRM & Klantinteractie het meest actief?

In ons onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een leverancier een trackrecord heeft. Dit zijn de branches waar Oracle frequent wordt gebruikt: automotive, bankieren, onderwijs, fintech, overheden, insurance, restaurant en retail.

Oracle software wordt het meest gebruikt door…

De CRM & Klantinteractie-software van Oracle wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functie: servicevertegenwoordigers.

Huur een Oracle specialist in

Opleidingen en trainingen Oracle CRM & Klantinteractie

Wij verzorgen diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke Oracle trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: Siebel CRM, Oracle Service Cloud en Oracle Eloqua. Uiteraard wordt zo’n training omlijst met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.

Eindbeoordeling: Oracle CRM scoort goed

Oracle heeft een uitgebreid productportfolio waarmee het goed scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. Oracle CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van minder dan 5 features per jaar, is (vooralsnog) actief in veel verschillende sectoren en specialiseert zich in gegevenskwaliteit.

Over Passionned Group

logo van Passionned Group, de Oracle CRM & Klantinteractie specialistPassionned Group is gespecialiseerd in 100% onafhankelijk CRM & Klantinteractie advies en de implementatie van CRM & Klantinteractie oplossingen. Onze gedreven en gepassioneerde adviseurs helpen grote & kleine organisaties verder te gaan als intelligente, datagedreven organisatie.

Neem contact met ons op

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Dit vind je misschien ook interessant

Microsoft CRM & Klantinteractie
Microsoft CRM & Klantinteractie
SAP CRM & Klantinteractie
SAP CRM & Klantinteractie
CRMNEXT CRM & Klantinteractie
CRMNEXT CRM & Klantinteractie

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring