Topmanagement betrekken | Business Intelligence succes
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Activeer de directie bij BI

De bemoeienis van het topmanagement bij het Business Intelligence-proces blijkt van doorslaggevend belang voor het succes ervan. Het verschil tussen intelligente organisaties en domme organisaties is significant. Organisatie die dus succesvol zijn met business intelligence weten actieve betrokkenheid van het topmanagement te organiseren.

Hoofdsponsor van Business Intelligence

Hoofdsponsor van Business IntelligenceTwee voorbeelden uit de praktijk. Een groothandel in geneesmiddelen ging aan de slag met Business Intelligence. Tijdens een klankbordgroepmeeting gaf een van de salesmanagers nadrukkelijk uiting aan zijn gevoelens van ongenoegen over een specifieke salesrapportage: “waarom moeten wij dagelijks kijken, per maand is toch genoeg?”, “moet dat allemaal zo specifiek?”.

“Zakelijke gebruikers moeten een leidende rol spelen in het Business Intelligence-initiatief; alleen als zij zich volledig achter het project scharen wordt Business Intelligence ooit echt een succes.”

James Richardson
Infoworld

Gelukkig was de directeur, de hoofdsponsor van het project, ook aanwezig. Zijn reactie: “Wij zullen hierover nog wel praten”. Hij greep dus in toen er weerstand naar boven kwam. En terecht, want er kwam 10 miljoen euro op dagbasis binnen en met de nieuwe rapportage kon na de eerste vijf werkdagen van de maand een forecast worden gegeven van de totale omzet die maand.

Michael Dell

Een ander voorbeeld betreft Michael Dell. Mijn collega ging een keer lunchen met een belangrijke manager van Dell, die continu naar zijn telefoon keek. Hij vroeg op een gegeven ogenblik, is er iets met je telefoon? “Ja zeker, rond dit tijdstip wordt Michael Dell wakker en het eerste wat hij doet, nog voor hij een glas jus d’orange neemt, is de cijfers bekijken van Europa. En als iets hem niet bevalt, dan belt hij me en dan moet ik precies weten wat er gaande is.”

Coolblue: winnaar Dutch BI & Data Science Award 2012

Coolblue - Slimste organisatie van Nederland 2012Dat een intelligente organisatie en een hoge klanttevredenheid hand in hand gaan was al bekend uit eerder onderzoek. Maar intelligente organisaties gaan verder en presteren over de hele linie beter. Zij boeken ook meer winst, managen hun werkvoorraden beter, zijn succesvoller met innovatie, kunnen zich sneller aanpassen aan gewijzigde marktomstandigheden en weten eerder dan de concurrent de kansen te verzilveren.

Obsessieve drang

Coolblue, marktleider in de Benelux met meer dan honderd specialistische webwinkels en vier ‘gewone’ winkels op het gebied van consumentenelektronica, bewijst dat als geen ander. Hun bijna obsessieve drang naar tevreden klanten werpt vruchten af. Elk jaar opent Coolblue meerdere webwinkels en weet dan van te voren bij benadering te voorspellen hoeveel omzet en winst er kan worden gemaakt.

Apetrots ben ik dat we genomineerd zijn voor de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award! Het is een zeer mooi resultaat van een (bijna) obsessieve drang voor een hoge klanttevredenheid gecombineerd met een naadloze IT integratie.Pieter Zwart – CEO Coolblue

Dankzij analytics een beter totaalproces

Mede dankzij Business Analytics zijn zij niet alleen in staat om het totale proces van werving tot bezoekers, verkoop en service beter te begrijpen en tegelijkertijd te verbeteren, maar ook te innoveren en de business uit te breiden door goed te speuren naar gaten in de markt. Coolblue domineert met haar strategie, organisatiemodel en specialistische aanpak inmiddels de markt voor consumentenelektronica in Nederland en België op het Internet.

Gestart door 3 ambitieuze studenten

Coolblue is in 1999 door drie ambitieuze studenten gestart. Vandaag de dag zet de online retailer 115 miljoen Euro om en heeft meer dan 80 gespecialiseerde webwinkels. “Coolblue gelooft in specialisme. Daarom zijn we geen warenhuis, maar een verzameling specialisten. We schreeuwen niet met lage prijzen, maar geven advies met verstand van zaken. Coolblue staat voor een obsessieve focus op service. Met 280 Coolblue’ers werken we keihard om onze 1,5 miljoen klanten tevreden te maken. Of nee, meer dan dat: te verwonderen” aldus de website. Coolblue’s succes is volgens de observatie van de jury te danken aan:

  • focus van hoog tot laag in de organisatie op winstgevendheid én klanttevredenheid;
  • zeer slimme online strategie en executie door specialistische webwinkels;
  • blinkt uit in eenvoud als het gaat om verantwoordelijkheid voor stuurinformatie;
  • uitgekiende Business Intelligence dashboards die het totale klantproces van bezoek tot service in kaart brengen.

Daarom verdient Coolblue de eerste prijs en heeft de jury uit volle overtuiging de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’ aan het bedrijf toegekend. Coolblue verdient met recht de Dutch Business Intelligence Award 2012.

nu aanmelden

Twee vormen van betrokkenheid

Twee vormen van betrokkenheidDe twee voorbeelden geven aan dat actieve bemoeienis van de top zich idealiter moet uiten in twee vormen:

  1. Leiding geven aan het veranderingsproces en de interne politiek die bij business intelligence ongetwijfeld om de hoek komt kijken. Als dat niet zo is, moet je je écht zorgen maken.
  2. Daadwerkelijk gaan sturen in de lijn op de informatie die Business Intelligence aanreikt.

Conclusie en de moraal van het verhaal: de kans van slagen van Business Intelligence zonder nauwe betrokkenheid van de directie is klein. Lukt dat ons wel, dan neemt de kans op succes aanzienlijk toe.

Neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product, artikel of dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.
Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met topmanagement betrekken (business intelligence succes) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST