Strategie | Energiebedrijf | KPI | Best practice nutssector
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Relatief onbekend energiebedrijf

Een nog relatief onbekend energiebedrijf wil in korte tijd behoren tot de top drie van Nederlandse energieleveranciers voor de consumentenmarkt. De missie van het energiebedrijf is: één van de grootste leveranciers worden op het gebied van energie voor consumenten door het leveren van betrouwbare en goedkope elektriciteit met eenvoudige en toegankelijke service.

De strategie

Het bedrijf omschrijft haar strategie als volgt:

  1. autonome groei door slimme marketing
  2. goedkoop inkopen
  3. uitbesteding van het transport van de energie aan (onafhankelijke) netbeheerders
  4. kostenefficiënt opereren en een open, voor klanten toegankelijke administratie

Kritieke succesfactoren

Bovenstaande strategie bevat de verschillende kritieke succesfactoren van het nog jonge energiebedrijf. Nadat de succesfactoren nog verder worden uitgewerkt, ontstaat zicht op de onderliggende kritieke bedrijfsprocessen, kennis, middelen en vaardigheden.

1. Slimme marketing

Klanten kunnen klanten werven en krijgen per klant een forse eenmalige korting op de jaarnota. Via internet, TV en landelijke dagbladen attenderen ze consumenten op de goedkope stroom.

2. Goedkoop inkopen

Hiervoor is veel informatie en kennis nodig van de verschillende opwekkers van energie op de Europese markt. Ook dienen de inkopers te beschikken over uitstekende onderhandelingsvaardigheden die voortkomen uit een gedegen opleiding en ervaring. Nieuwe inkopers krijgen te maken met een pittige selectieprocedure omdat veel van de toegevoegde waarde van hen zal afhangen.

3. Uitbesteding van het transport

Gedegen relatie opbouwen met de energiedistributeurs en afspraken maken over de betrouwbaarheid en kwaliteit van de levering en die nauwgezet monitoren.

4. Kostenefficiënt opereren

Door innovatieve inzet van ICT en internet kunnen klanten hun eigen gegevens (maandbedrag, verhuizingen, et cetera) wijzigen vrijwel zonder tussenkomst van medewerkers. Tevens kunnen klanten via internet en SMS hun energieverbruik opvragen en stuurt het bedrijf duidelijke voor iedereen te begrijpen nota’s.

Eerste set van PI’s

Het energiebedrijf komt dan vervolgens in een aantal workshops tot een eerste set van prestatie-indicatoren (PI’s) die betrekking hebben op de diverse kritieke bedrijfsprocessen. Door de missie uit te werken in verschillende strategiekaarten met de kritieke succesfactoren en deze verder te detailleren komt het energiebedrijf op gestructureerde wijze aan een set prestatie-indicatoren. Daarmee kan ze de koers en de missie van het bedrijf goed in de gaten houden. Deze indicatoren worden opgenomen in een Business Intelligence systeem.

Best practice organisatie worden?

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je ook een Best Practice organisatie worden? Neem contact met ons op of schrijf je in voor de Dutch BI & Data Science Award, een prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met strategie (energiebedrijf) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST