Informatiemanager: de klantgerichte bruggenbouwer

De functie van informatiemanager bestaat al vele jaren en zit op de scheidslijn tussen business en IT. De informatiemanager slaat de brug tussen die twee werelden. Hij of zij zorgt dat de vragen uit de business vertaald worden naar (toekomstige) oplossingen die de ICT-organisatie moet gaan leveren.

Maar de functie houdt meer in. Hij analyseert ook de bedrijfsprocessen en informatiestromen van organisaties en brengt daar veranderingen in aan. Vervolgens vertaalt hij de (nieuwe) ICT-mogelijkheden naar oplossingen die de business kan begrijpen en meerwaarde bieden.

Meer gaan leveren tegen minder kosten

De rol van de informatiemanager is er in de afgelopen tijd niet eenvoudiger op geworden. ICT-organisaties moeten steeds meer gaan leveren tegen minder kosten. En door de trend ‘consumerization of IT’ gaat de business in toenemende mate zelf aan de slag. De business gedraagt zich meer en meer als klant van de ICT-organisatie. Al met al een complexe omgeving om in te werken.

De informatiemanager is vaak het middelpunt van alle (ICT)trends die een organisatie raken. Dit zijn de belangrijkste trends om rekening mee te houden:

  • De komst van Internet of Things (IoT): er komen steeds meer sensoren die grote hoeveelheden data produceren. Hoe ga je die nieuwe informatiestromen in goede banen leiden?
  • Consumerization of IT: deze trend is al langer aan de gang. Eerst gold dat vooral voor de aanschaf van hardware. Tegenwoordig wordt het ook steeds eenvoudiger om zelfstandig software aan te schaffen. De vraag is hoe verbind je deze, vaak verschillende softwaresystemen, zonder verlies van informatie?
  • Security en Master Data Management: de datakwaliteit borgen en deze beschermen vraagt steeds meer aandacht. De ontwikkelingen gaan snel en de overheid stelt steeds hogere eisen aan vastlegging van data.
  • BI democratiseert en er is een sterke groei in datavolume: BI wordt steeds meer van iedereen in de organisatie. Daarnaast koppel je steeds eenvoudiger nieuwe databronnen. De vraag is wel of hierdoor de informatievoorziening en bestuurbaarheid van je organisatie verbetert.
  • Cloud heeft de toekomst: meer en meer wordt data van organisaties opgeslagen in de cloud. Ook de verwerking van data vindt steeds vaker plaats in diezelfde cloud. Hoe waarborg je dan de informatievoorziening?

Als informatiemanager moet je je wapenen tegen die toekomst. De oplossing is klantgericht te werken en antwoorden te zoeken op de trends die op de organisatie af komen. Op deze manier voeg je echt waarde toe.

Waar moet je op letten als informatiemanager of bij het inhuren?

De belangrijkste vragen op dit gebied zijn:

  • Hoe hou je je klanten tevreden en vanuit welke positie kan je dat het beste doen?
  • Wat zijn de essentiële vaardigheden die een klantgerichte informatiemanager moet bezitten?
  • Hoe toon je je toegevoegde waarde aan en word je niet alleen als ‘een scheidsrechter’ gezien?
  • Hoe blijf je staande met alle trends die op ons af komen? Hoe kan je die vertalen naar je eigen organisatie?
  • Welke stappen moet je zetten om een (klantgerichte) informatiemanager te worden?

Wat zijn de benodigde skills voor een klantgerichte informatiemanager?

De functie-inhoud van de informatiemanager wordt in dit digitale tijdperk steeds uitgebreider. Hier horen ook nieuwe vaardigheden bij zoals:

  • Kennis van moderne ontwikkel- en architectuurmethoden. Deze moet je niet alleen kennen, maar daar ook in praktische zin mee om kunnen gaan.
  • Innovatief zijn en de ideeën kunnen vertalen naar de dagelijkse praktijk van een (business) organisatie.
  • Klantgericht zijn en de business echt als klant zien. Op de juiste wijze de klantvraag kunnen beantwoorden. Informatiemanagers moeten dan ook zeker niet achter hun bureau blijven zitten.
  • Informatiestromen kunnen beschrijven en verbetering in die stromen kunnen aanbrengen. Ook moet je de dataethiek en security niet uit het oog verliezen.
  • Visie hebben op (klant)data. Steeds belangrijker wordt het wat organisaties wel en niet met hun klantdata (kunnen) doen. Wie is eigenaar van die data, is deze veilig opgeslagen en voldoet dit aan de laatste wettelijke normen.

De informatiemanager moet van vele markten thuis zijn en goed kunnen communiceren. Het lijkt soms wel alsof hij een ‘kameleon’ moet zijn in deze moderne informatiegedreven wereld.

Hoe word je een (nog betere) informatiemanager?

Natuurlijk houd je de vakliteratuur bij en bezoek je met enige regelmaat seminars en congressen. Maar dat is vaak niet voldoende om echt bij te blijven. Zeker op het gebied dan (big) data volgen de ontwikkelingen elkaar snel op.

De Passionned Academy heeft diverse cursussen om je bij te scholen op dit vakgebied. Wil je hier meer over weten, bestel dan onze opleidingskalender. Wil je jezelf verder bekwamen in klantgericht werken, dan is er een speciale opleiding CRM & Analytics. Er zijn ook diverse maatwerkopleidingen beschikbaar om de klantgerichtheid van ICT-organisaties te verbeteren. Interesse? Neem dan contact met ons op.

Passionned Group bezit naast haar opleidingsprogramma een uitgebreide (online) kennisbank. Hierin vind je veel informatie die jou als informatiemanager verder kan helpen. Diverse boeken bieden een gedetailleerde blik op hoe moderne organisaties ingericht en bestuurd kunnen worden. Voldoende materiaal dus om je als klantgerichte bruggenbouwer te onderscheiden en ook in de (nabije) toekomst succesvol te zijn.

Wil je een informatiemanager inhuren?

Het is al lang niet meer zo dat informatiemanagers de vraagstelling van de business naar de ICT-afdeling vertalen. Ze zijn de sparringpartner van de business geworden als het om proces- en informatievraagstukken gaat. Ze moeten bekend zijn met alle nieuwe ontwikkelingen, vooral op het gebied van Big Data en innovatie.

Passionned Group is de partij die, al sinds zijn oprichting, informatie en datagedreven werken centraal stelt in organisaties. In het boek: De intelligente organisatie beschrijven we hoe organisaties zich succesvol kunnen inrichten als ze data als centrale asset zien.

De informatiemanagers van Passionned Group

De informatiemanagers van de Passionned Group kennen het klappen van de zweep als het gaat om data- en informatiegestuurd werken. Al onze informatiemanagers zijn zeer ervaren en hebben een breed expertiseveld. Hierdoor kunnen ze vraagstukken tot een goed einde brengen.

Als je een aanvraag bij ons neerlegt dan nemen wij binnen 24 uur contact met je op om de uitvraag goed door te spreken. Op basis van die uitvraag gaan wij op zoek naar de voor jou juiste kandidaat. Als na één of meerdere gesprekken gebleken is dat je de juiste kandidaat gevonden hebt, dan zijn wij in staat om het proces binnen 48 uur af te ronden. De kandidaat kan dan snel bij jouw bedrijf aan de slag.

Welke voordelen kent inhuur via Passionned Group?

Naast de natuurlijk zeer ruime ervaring van onze kandidaten zijn wij dag in, dag uit bezig met klantgericht ondernemen en datagedreven organisaties. Op basis van al die ervaring ontwikkelden we allerlei tools die onze interim informatiemanagers en dus ook jouw organisatie helpen om je dienstverlening nog verder te professionaliseren. Tools zoals volwassenheidsmeting op BI, de SMART KPI-bepaler en klantgerichtheid.

De Passionned Group beschikt over een uitgebreide kennisbank. Bovendien zijn de concepten uit diverse, door ons geschreven boeken, concreet vertaald naar direct implementeerbare oplossingen. Wij ‘vliegen’ veranderingen aan vanuit de filosofie dat het niet gaat om ‘grote stappen snel thuis’, maar dat veranderingen continu zijn. Ze moeten vanuit de organisatie zelf plaatsvinden om succesvol te kunnen zijn. Deze continue verbeteraanpak is één van onze pijlers en is volledig geïntegreerd in onze tools en oplossingen.

Informatie die echt door een organisatie stroomt

Informatie die echt door een organisatie stroomtData, maar zeker informatie, zijn de assets van alle moderne, informatiegestuurde organisaties. Met de komst van steeds meer data, het digitaliseren van het klantcontact en de steeds kortere responstijden die klanten eisen, is de rol van de informatiemanager steeds belangrijker aan het worden. Het juist organiseren van de processen, het lean inrichten van informatiestromen en het bewaren van de eenduidigheid in informatiedefinities, terwijl er constant veranderingen plaatsvinden, is de uitdaging voor de informatiemanager. Lees ook onze blog: ‘Informatie is pas informatie als de organisatie erdoor verandert’.

Belangrijker worden van informatie

Data en klantinformatie wordt steeds belangrijker in organisaties. Deze moet je goed beschermen en overheden stellen hier steeds hogere eisen aan. Gaat dit fout, bijvoorbeeld door datalekken, dan krijgt de reputatie van een organisatie een stevige knauw. Herstel daarvan is erg lastig.

De business is steeds beter in staat om zelf de ICT-middelen in te zetten. Ze is steeds minder afhankelijk aan het worden van een ICT-afdeling. Ze zien de ICT-afdeling steeds meer als ‘één van de leveranciers’. Dit vraagt een andere kijk op ICT. Informatiemanagers moeten daar een antwoord op hebben. Om als informatiemanager dit op de juiste manier te doen is het belangrijk om op de juiste manier balanced scorecards toe te passen.

Aan de andere kant zie je ICT steeds strategischer worden. Dit moet natuurlijk goed ingebed worden in de organisatie. Als ICT niet (meer) goed werkt dan liggen tegenwoordig hele bedrijfsprocessen stil. De informatiemanager zit midden in deze spagaat. Er wordt vaak naar hem gekeken om te komen met eenvoudige oplossingen voor complexe problemen.

Vacature informatiemanager

Klantgerichte informatiemanagers die de brug kunnen slaan tussen ICT en business zijn in iedere organisatie welkom. Herken je jezelf in deze beschrijving en wil je eens doorpraten over wat we voor elkaar zouden kunnen betekenen? Neem dan gerust eens contact met ons op.

Heb je interesse of wil je meer weten?

Heeft deze pagina vragen bij je opgeroepen? Wil je meer weten over ons aanbod of wil je gewoon eens doorpraten over het veranderende vakgebied van de informatiemanager? Wij gaan graag het gesprek met je aan.

Neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met informatiemanager (de klantgerichte bruggenbouwer) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Dick Pouw, Manager informatiemanagement

DICK POUW MBA

Manager Informatiemanagement &
Interim CIO

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15