Democratisering data analytics | BI Tools nieuws december 2019

Democratisering van data analytics is nog ver te zoeken

Geschreven door

Passionned Group volgt de BI Tools-markt nauwgezet. Lees hier het laatste nieuws of verdiep je in onze BI-oplossingen:

BI Tools nieuws: december 2019

Na alle overnameberichten eerder dit jaar staat deze laatste aflevering van de BI Tools Nieuws Alert 2019 vooral in het teken van samenwerking als een van de mogelijke overlevingsstrategieën voor leveranciers van (big) data analytics om zelfstandig voort te kunnen bestaan in een sterk consoliderende BI & Analytics-markt. ‘Samen staan we sterk’ of ‘mag ik dan bij jou schuilen?’ zo lijkt het devies in deze onrustige, onzekere tijd.

Naast acquisities en fusies bestaan er verschillende alternatieve samenwerkingsvormen die minder hard ingrijpen in de bestaande marktverhoudingen, organisatieculturen en klant-leveranciersrelaties. Denk bijvoorbeeld aan partnerships, joint ventures, strategische samenwerkingen of allianties. Klanten van BI-leveranciers zouden hier wel eens beter van kunnen worden, doordat ze kunnen profiteren van “best of breed” oplossingen, zo luidt een voorzichtige inschatting.

Een “nieuwjaarsduik” in het datalake

Databricks en Tableau Software hebben onlangs bekendgemaakt dat ze hun krachten gaan bundelen. Met hun gezamenlijke propositie richten zij zich in het nieuwe jaar met name op datateams binnen organisaties die hun business intelligence sneller en betrouwbaarder willen laten draaien binnen een data lake.

Datateams krijgen betere toegang tot data, ongeacht waar deze zich in een organisatie bevindt, zo beloven de leveranciers. Daarnaast kunnen ze nu analyses uitvoeren op de grootste dataset die zich gewoonlijk in het data lake bevindt. Organisaties willen begrijpelijkerwijs gebruikmaken van de meest recente, realtime, gegevens uit data lakes en voorkomen dat analisten uren of dagen moeten wachten voordat deze toegankelijk zijn.

Met de nieuwe Databricks Connector (uitgebracht in versie Tableau 2019.3) is de tijd die nodig is voor het opzetten van analyses en risicomodellen voor projecten volgens de leveranciers teruggebracht tot bijna nul. En dankzij de realtime datavisualisatie in Tableau wordt het proces om zakelijke beslissingen te sturen vereenvoudigd. Organisaties kunnen daardoor hun architectuur snel aanpassen en inzichten over verschillende bedrijfsonderdelen optimaliseren, aldus de softwareleveranciers.

Databricks biedt een zogenoemd Unified Analytics Platform aan op basis van Apache Spark. Viacom, Shell en HP behoren onder andere tot de klantenkring van Databricks. De oprichters van Databricks zijn de initiatiefnemers van het Spark-onderzoeksproject van de universiteit van Californië, waaruit Apache Spark is ontstaan.

Een witte Kerst voor Nippur?

Ook Nippur en Snowflake zoeken elkaar op “in de donkere dagen voor Kerst”. Zo zijn beide partijen onlangs een partnership aangegaan, volgens eigen zeggen met veel enthousiasme. Snowflake biedt datawarehouse-as-a-service aan voor alle data & analytics-vraagstukken in de cloud. De dienst wordt afgekort tot DaaS, of minder handig voor de Nederlandse markt tot DwaaS. Nippur heeft de laatste jaren veelvuldig data & analytics oplossingen geïmplementeerd in Azure, AWS en Google Cloud.

Realtime data analytics is een trend

Het partnership met Snowflake stelt Nippur in staat om haar klanten extra keuzes te bieden die schaalbaar en flexibel zijn. In het verleden was het vooral de uitdaging om vanuit de interne systemen goede periodieke stuurinformatie op te leveren, via een datawarehouse (betekenis). Tegenwoordig is het aanbod van data veel groter geworden en de toepassingen gaan veel meer richting real-time analytics. De technologie biedt daarbij ook enorm veel mogelijkheden; van in-house, via dedicated data-centers, naar cloudoplossingen, en van infrastructurele kennis naar software-as-a-service. Nippur is volgens eigen zeggen uitgegroeid van een pure business intelligence-speler tot een speler die data & analytics in het hart van organisaties zet. Dat verklaart hun bedrijfsslogan: “Taking data to heart”.

Datawarehouse-as-a-Service: DaaS of DwaaS?

Snowflake is de afgelopen jaren op het data & analytics-speelveld verschenen als een zogenoemde “zero-management datawarehouse as-a-service-oplossing”. Snowflake is een oplossing die specifiek is gebouwd voor de cloud. Dat biedt volgens de leverancier voordelen voor zaken die lastig in te vullen zijn in meer traditionele datawarehouse oplossingen, zoals het op- of afschalen van de beschikbare rekenkracht of storage. Het bedrijf claimt bovendien ‘data te kunnen klonen zonder dat het meer opslagruimte kost’.

Toegang tot bewezen cloud-oplossing

Maar what’s in it for me?, zo zullen klanten van beide partijen zich terecht afvragen. Nippur-klanten die on-premise diensten afnemen krijgen dankzij Snowflake toegang tot een bewezen cloudoplossing. Snowflake verstevigt vooral haar marktpositie. Voor klanten geldt dat technologie op de juiste manier wordt gebruikt binnen de context van de eigen organisatie. Met een waarheid als een koe wordt dit nog eens benadrukt: ‘Met alleen goede technologie alleen heb je nog geen goede oplossing. Maar zonder goede technologie is het ook zeer lastig om tot een goede oplossing te komen.’ En zo is het maar net…

Met alleen goede technologie alleen heb je nog geen goede oplossing. Maar zonder goede technologie is het ook zeer lastig om tot een goede oplossing te komen.

Wetgever zet druk op snelle data discovery

Thales en Ground Labs gaan samen een nieuwe, geïntegreerde oplossing ontwikkelen die data discovery voor organisaties moet vereenvoudigen. De oplossing moet organisaties helpen om sneller te voldoen aan het groeiende aantal (internationale) richtlijnen voor privacy en gegevensbescherming, zoals de General Data Privacy Regulation (GDPR), de California Consumer Privacy Act (CCPA), de Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) en de Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA). Organisaties hebben de behoefte om gevoelige data snel op te kunnen sporen en te beveiligen, ongeacht waar deze zich ook bevindt. Hiervoor hebben ze inzicht nodig welke gegevens waar worden gegenereerd en opgeslagen.

Thales en Ground Labs helpen hen volgens eigen zeggen met het vereenvoudigen van gegevensbescherming binnen de hele IT-infrastructuur. Het in 2007 opgericht Ground Labs startte met softwareontwikkeling voor Payment Card Industry (PCI), maar is inmiddels breed gespecialiseerd in het opsporen, beschermen en beheren van gevoelige informatie, ongeacht of de data zich nu op locatie of in de cloud bevindt.

Megasteden gooien het op een klimaatakkoordje

Qlik heeft in een samenwerking met C40 Cities verschillende datagedreven dashboards gelanceerd. Deze zogenoemde Data Explorer-dashboards zijn speciaal ontwikkeld om zaken als luchtkwaliteit, afval, transport en schone energie in de gaten te houden. De dashboards brengen belangrijke datapunten in kaart voor steden in het C40-netwerk en daarbuiten. Daarnaast monitoren ze wereldwijd de status van klimaatindicatoren. Door deze dashboards te gebruiken, kunnen steden de besluitvorming verbeteren en beleid en investeringen aanjagen die nodig zijn om de ‘catastrofale klimaatverandering’ te voorkomen. De C40 Knowledge Hub is een online platform dat inzichten en praktische bronnen combineert met de “best practices” van steden.

Big data analytics bij de Verenigde Naties

C40 Cities en Qlik hebben de afgelopen jaren steeds intensiever samengewerkt, zoals te zien is in een video ter ondersteuning van de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties. Tal van ontwikkelaars werken aan applicaties om met behulp van data verborgen inzichten te ontdekken over onderwerpen als de uitstoot van broeikasgassen en klimaatrisico’s. Er werd ook een hackathon georganiseerd om een specifieke uitdaging voor de stad Boston aan te pakken. Hierbij ging het om het ontwikkelen van applicaties op het gebied van energieprestaties van gebouwen en het ontdekken van oplossingen waarmee gebouweigenaren, bedrijven en inwoners van Boston het energieverbruik, de energiekosten en de uitstoot van broeikasgassen kunnen beperken.

Toucan Toco slaat zijn vleugels uit

De startup Toucan Toco kan het nieuwe jaar met enig vertrouwen tegemoetzien nu ze 12 miljoen euro groeikapitaal in een eerste investeringsronde hebben binnengehaald. De Franse specialist in data storytelling, werd in 2014 opgericht en wist al winst te realiseren dankzij organische groei. Tot de klantenkring behoren onder andere Renault Nissan, Engie, BNP Paribas, Crédit Agricole, l’Oréal, Marques Avenue, Elior en Sodexo. De datavisualisatie apps van Toucan Toco zorgen ervoor dat zowel management als medewerkers inzicht krijgen in data om gefundeerde beslissingen te kunnen nemen. De softwareleverancier heeft kantoren in de Benelux, Frankrijk, Spanje, Italië en Amerika. Met het groeikapitaal wil Toucan Toco de aanwezigheid in deze markten uitbreiden en nieuwe markten betreden om zo de groei te versnellen.

Voortborduren op 1e generatie BI- en data analytics oplossingen

Toucan Toco borduurt volgens eigen zeggen voort op de eerste generatie BI- en data analytics oplossingen zoals die van MicroStrategy, Cognos en Business Objects, zonder dat klanten nog een grote initiële investering te hoeven doen. De eerste investeringsronde werd geleid door Balderton Capital’s managing partner Bernard Liautaud. Hij is oprichter van Business Objects, een marktpartij die in 2007 werd verkocht aan SAP. Naast Liautaud maakt Eduardo Sanchez, voormalig Vice President van MicroStrategy, onderdeel uit van het bestuur van Balderton Capital. Inderdaad, het is een klein wereldje…

Data analytics blijkt een privilege van de top

We sluiten deze aflevering van de BI Tools Nieuws Alert af met enkele opmerkelijke conclusies die MicroStrategy trekt in zijn 2020 Global State of Enterprise Analytics, een onderzoek onder Amerikaanse, Braziliaanse, Duitse, Engelse en Japanse grote organisaties (helaas zijn geen Nederlandse organisaties meegenomen, red.).

Hoewel een meerderheid van de ondervraagde organisaties (94%) data en analytics in meer of mindere mate als belangrijk beschouwt voor de digitale transformatie en de ondernemingsgroei, blijft de datagedreven cultuur in de praktijk steken in de bedrijfstop. De medewerkers die in de front office werken blijven verstoken van belangrijke data en inzichten die ze nodig hebben om de juiste beslissingen te nemen. Slechts 14% van de respondenten geeft aan dat meer dan driekwart van hun organisatie de beschikking heeft over alle data en analytics. De onderzoekers spreken van een tweedeling als het om data gaat: de have’s en de have-nots.

Self-service tools nog een brug te ver

Self-service analytics leek lange tijd een veelbelovende trend, maar de onderzoekers constateren nu dat slechts 7% van de uitvoerende, minder “datavaardige” werknemers daadwerkelijk een dergelijke self-service tool gebruikt. Een overgrote meerderheid van de front office-medewerkers blijft aangewezen op de hulp van een IT-medewerker (44%) of een business-analist (35%). Daarnaast ziet 11% van de medewerkers helemaal af van data: deze groep vertrouwt in het nieuwe decennium nog steeds op zijn of haar onderbuikgevoel als zij beslissingen moeten nemen. Self-service BI lijkt vooralsnog uit te draaien op een fiasco.

Data analytics in het nieuwe decennium

De onderzoekers doen ook enkele aanbevelingen voor organisaties. Geef de minder datavaardige medewerkers meer intuïtieve tools, integreer data analytics in populaire business applicaties en tools, zoals Salesforce, Slack, SharePoint en e-mail, zodat gebruikers voortaan niet meer zelf op zoek hoeven te gaan, maar automatisch “self-evident insights” krijgen toegespeeld ter ondersteuning van hun beslissingen. Vertrouw niet langer op slechts één tool, maar kies voor een multi-tool omgeving.

Conclusie

‘The new design point for BI won’t just be for data scientists, analysts, and developers. It will be for every person, every process, and every device’, zo concluderen de onderzoekers. Zij pleiten daarom voor een “reality check” als het gaat om de datagedrevenheid van de héle organisatie. Dat lijkt mij geen overbodige luxe, want anders is de democratisering van data niet meer dan een wassen neus.

Reageer op dit artikel van Eric van der Steen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met (big) data analytics, bi tools, dashboards of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15