Hoe scoort Zendesk CRM & Klant Interactie op bepaalde onderdelen?
In ons uitgebreide onderzoek keken we ook naar de verschillende producten van Zendesk software. Daarbij zijn meer dan 160 criteria gebruikt. Het onderzoek is gerealiseerd vanuit een compleet onafhankelijk perspectief (we zijn niet gebonden aan enige leverancier) en onze jarenlange ervaring in de BI-markt. De hieronder getoonde afbeelding laat zien wat de sterke en minder sterke kanten zijn van Zendesk CRM vergeleken met de concurrentie.
Figuur 1: De pros en cons van de softwareleverancier Zendesk CRM & Klant Interactie. Je kunt maximaal 100% behalen. Bron: de CRM & Klant Interactie Guide 2023. Wil je verdieping en meer informatie over onze onderzoeksopzet? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.
De Zendesk-analyse is tot stand gekomen door big data te onderscheppen en die vervolgens nauwgezet te analyseren. Meer dan 209 documenten verder weten we dat Zendesk uitblinkt in gegevenskwaliteit. Bij deze analyse hebben zowel algoritmes als de kritische blik van een ervaren en onafhankelijke specialist op het gebied van CRM & Klant Interactie een doorslaggevende rol gespeeld bij het trekken van conclusies.Zendesk CRM & Klant Interactie in onze CRM & Klant Interactie Guide 2023. In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klant Interactie Guide hebben we alle ins en outs van Zendesk CRM & Klant Interactie voor je verzameld.
Zendesk en het complete CRM & Klant Interactie productportfolio
Zendesk kent (minimaal) 3 producten in de sfeer van CRM & Klant Interactie. Op volgorde van relevantie rangschikken en beschrijven we de producten hieronder:
Wat is Zendesk CRM?
Andere namen waaronder dit softwareproduct bekend staat: Zendesk Platform
Onder deze kop rapporteren we de belangrijkste kenmerken van Zendesk CRM, inclusief de kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit Zendesk Sunshine en Zendesk Happyfox. De Zendesk CRM-software kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:
- CRM
- klantrelatiebeheer
- klantenservicebeheer > klantenservice
- klantgegevens > klantinformatie
- klantrelatiebeheer > klant interacties
- rapportage
- verkoopmanagement > verkoopactiviteiten
Wil je het fijne weten van alle karakteristieken (100+) van Zendesk CRM? Download hier direct onze CRM & Klant Interactie Guide™ 2023.
Overweeg je een Zendesk CRM expert in te huren?
Wil je een interim Zendesk CRM consultant inhuren die de Zendesk CRM-software door en door kent en een Zendesk CRM-applicatie kan implementeren? Onze interim-specialisten helpen je graag verder. Zendesk CRM ontwikkelaars in dienst nemen is niet altijd opportuun. Laat hier een bericht achter en we onderzoeken met jou de mogelijkheden tot samenwerking.



Wat is Zendesk Sunshine?
Hieronder geven we een beschrijving van Zendesk Sunshine, inclusief de kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Zendesk Sunshine kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:
- CRM
- klantgegevens > rekening
- klantenservicebeheer > klantenservice
- verkoopmanagement > klantreis
- automatiseringsplatform > no-code
Ben je nieuwsgierig naar alle kenmerken (100+) van Zendesk Sunshine? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Guide™ 2023.



Wat is Zendesk Happyfox?
In deze paragraaf portretteren we Zendesk Happyfox, inclusief de kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Zendesk Happyfox-software kenmerkt zich onder andere door de volgende features:
- klantenservicebeheer > klantenservice
- CRM
- rapportage
- klantgegevens > rekening
- klantenservicebeheer > ticketing systeem
- automatiseringsplatform > workflows automatiseren > workflow automatisering
Ben je benieuwd naar alle eigenschappen (100+) van Zendesk Happyfox? Open dan hier de CRM & Klant Interactie Guide™ 2023.



Zendesk CRM-tools en de versiehistorie
De afgelopen tijd zien we bij Zendesk een stabiele trend als het gaat om CRM & Klant Interactie-functionaliteit en support voor dataconnecties en besturingssystemen.
Van Zendesk CRM & Klant Interactie hebben we de laatste versies bekeken. Hieronder kun je het verloop zien van de versies van de beschikbare CRM & Klant Interactie-producten van Zendesk:
- Zendesk CRM: 2022
Achter elk product tonen we de versienummers, de meest recente versies staan vooraan.
Wat zijn de licentiekosten van Zendesk Sunshine en Zendesk Happyfox?
Het is lastig om precies te bepalen wat een licentie van Zendesk Sunshine en Zendesk Happyfox kost omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (denk ook aan de hoeveelheid CPU’s bij serverversies), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. Vraag je een offerte aan net voor het einde van de fiscale periode van Zendesk dan kun je vermoedelijk een behoorlijke reductie krijgen op de licentiekosten. Daarnaast raden we aan om de software in de cloud te draaien. Vaak betaal je dan alleen voor wat je aan resources verbruikt. De aanschafkosten van Zendesk Sunshine en Zendesk Happyfox zijn misschien niet de grootste bedragen, maar de onderhoudskosten en support komen wel elk jaar terug op je begroting.
Wat maakt Zendesk CRM & Klant Interactie het overwegen waard
In onze studie zien we dat Zendesk op het terrein van CRM & Klant Interactie software een aantal specifieke eigenschappen kent die onderscheidend naar voren komen in ons onderzoek. Dit maakt Zendesk CRM min of meer uniek: dubbele leads samenvoegen, opportunity-analyse, leads importeren, opportunities beheren en hot lead.
De voor- en nadelen van Zendesk CRM
Figuur 11: Word cloud van de sterke en minder sterke kanten van Zendesk CRM & Klant Interactie
In de volgende paragrafen benoemen we alle voor- en nadelen van Zendesk CRM & Klant Interactie, Zendesk Sunshine en Zendesk Happyfox, et cetera. De opsomming in de volgende alinea’s is aan verandering onderhevig, want: Zendesk kan op dit moment werken aan het creëren van features die tegemoetkomen aan specifieke klantwensen (zoals ondersteuning voor no-code en cloudoplossingen). Bovendien kan de documentatie achterlopen op de actualiteit.
Deel jouw ervaring
Laat hier een review achter over Zendesk CRM & Klant Interactie. Je observaties kunnen dan gaan meewegen en bijdragen aan een betere, evenwichtige beoordeling van Zendesk CRM.
1. Zendesk Gegevenskwaliteit
De leverancier Zendesk scoort in ons onderzoek uitstekend op het thema ‘Gegevenskwaliteit’ (Zendesk komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider) met een score van 100%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: dubbele samenvoegen en gegevensopschoning. In totaal onderzochten we 11 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Gegevenskwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Gids 2023.
2. Zendesk Klantrelatiebeheer
De leverancier Zendesk doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klant Interactie studie uitstekend op het thema ‘Klantrelatiebeheer’ met een score van 98%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: klant interacties, kleine bedrijven en zelfbedieningsportaal. We hebben daarbij het volgende product onder de loep genomen: Zendesk CRM. In totaal onderzochten we 21 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantrelatiebeheer? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Guide.
3. Zendesk Verkoopmanagement
De leverancier Zendesk doet het in ons actuele CRM & Klant Interactie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Verkoopmanagement’ met een score van 87%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: verkooppijplijn, klantloyaliteitsmanagement, goal management, verkooporderbeheer, verkoopworkflows, verkoopactiviteitenlog en visuele verkooppijplijn. In totaal onderzochten we 50 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Guide 2023.
4. Zendesk Rapportage
Zendesk scoort in ons onafhankelijke CRM & Klant Interactie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Rapportage’, gegeven dat ze hierop 80% scoren. De volgende factoren hebben we laten meewegen: CRM-analyse, verkoopdashboards, pijplijnrapportage en pijplijngrafiek. In totaal onderzochten we 10 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Studie.
5. Zendesk Klantgegevens
Zendesk doet het in ons actuele CRM & Klant Interactie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Klantgegevens’, gegeven dat ze hierop 77% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: aangepast velden en afspraak. We hebben daarbij het volgende product onder de loep genomen: Zendesk Sunshine. In totaal onderzochten we 45 features binnen deze discipline. Wil je je verder verdiepen in het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Gids 2023.
6. Zendesk Leadmanagement
Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons actuele CRM & Klant Interactie-onderzoek goed op het thema ‘Leadmanagement’ met een score van 76%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: leadgeneratie, leadconversie, leadkwalificatie en lead scoren. In totaal onderzochten we 12 selectiecriteria binnen dit hoofdthema. Wil je de diepte in met het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Guide 2023.
7. Zendesk Infrastructuur
De leverancier Zendesk doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klant Interactie onderzoek goed op het onderwerp ‘Infrastructuur’, gegeven dat ze hierop 76% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: e-mailintegratie, mobiele CRM, cloudinfrastructuur en aanpasbare lay-outs. In totaal onderzochten we 54 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Gids.
8. Zendesk Campagnemanagement
Zendesk scoort in ons onderzoek goed op het thema ‘Campagnemanagement’ met een score van 75%. De volgende criteria zijn gehanteerd: e-mailmarketing, e-mailcampaignes, druppelcampagnes, direct marketing en plan campaignes. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Studie 2023.
9. Zendesk Klantenservicebeheer
De leverancier Zendesk scoort in ons onderzoek goed op het onderdeel ‘Klantenservicebeheer’. De score bedraagt 63%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: klantenservice, casemanagement, ticketing systeem, field service management en CRM voor callcenters. In totaal onderzochten we 9 aspecten in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Studie.
10. Zendesk Automatiseringsplatform
Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klant Interactie onderzoek goed op het onderdeel ‘Automatiseringsplatform’, gegeven dat ze hierop 57% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: marketingautomatisering, app marktplaats, alles-in-één marketingautomatisering en workflows automatiseren. In totaal onderzochten we 20 criteria in deze categorie. Wil je je verder verdiepen in het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klant Interactie Guide.
Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klant Interactie Guide™ 2023
In welke sectoren is Zendesk CRM & Klant Interactie het meest actief?
In ons onderzoek hebben we ook gekeken in welke sectoren een leverancier actief is. Dit zijn de sectoren waar Zendesk frequent wordt gebruikt: bankieren, onderwijs, fintech, overheden, vastgoed, restaurant, retail en telecom.
Zendesk software wordt het meest gebruikt door…
De CRM & Klant Interactie-software van Zendesk wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: accountmanagers, business development, vertegenwoordigers, service agents en servicevertegenwoordigers.
Trainingen en incompany-opleidingen Zendesk CRM & Klant Interactie
Wij organiseren diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klant Interactie maar kunnen ook specifieke Zendesk trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: Zendesk Sunshine en Zendesk Happyfox. Uiteraard omlijsten we de training met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.
Finaal oordeel: Zendesk CRM scoort uitstekend
Zendesk heeft een compact productportfolio waarmee het uitstekend scoort in ons CRM & Klant Interactie-onderzoek. Zendesk CRM & Klant Interactie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van minder dan 5 features per jaar, is (vooralsnog) actief in veel verschillende sectoren en heeft zich het best ontwikkeld in gegevenskwaliteit.
Over Passionned Group
