Wat is een Kritische Resultaat Indicator (KRI): betekenis en hoe deze te beïnvloeden

Foto Jan Bond MSc
Auteur: Jan Bond MSc
senior KPI-adviseur & interim CFO
Inhoudsopgave

Naast (kritieke) prestatie indicatoren, financiële indicatoren en procesindicatoren kun je metingen verrichten in vorm van Kritieke Resultaat Indicatoren (KRI’s), ofwel: Key Result Indicators. Dit type indicator geeft de prestatie weer op de belangrijkste resultaatgebieden van een bedrijf. De score op de KRI’s zijn overigens sterk afhankelijk van de scores op de enkele organisatie-KPI’s. De crux van een hogere winst (KRI) of meer tevreden klanten (klanttevredenheid KRI) zit hem in het gezamenlijk bespreken, begrijpen en verbeteren van je KPI-processen. Van hoog tot laag, van links tot rechts in de organisatie. Iedereen moet een heel goed begrip krijgen hoe je je geld verdient.

Wat is een KRI?

Een Kritieke Resultaat Indicator is het eindresultaat van heel veel activiteiten en inspanningen in de totale organisatie. De scores van de belangrijkste KRI’s weerspiegelen het wel en wee van een organisatie. Een definitie:

Een Kritieke Resultaat Indicator geeft op één belangrijk aspect aan of de organisatie (en de directie) goed functioneert.

Het is cruciaal dat het management van een bedrijf en de werkvloer begrijpt op welke manieren je de score op een KRI kunt verbeteren.

De 4 belangrijkste KRI’s van elke organisatie

  1. Winstgevendheid: wat is de financiële gezondheid van je organisatie?
  2. Klanttevredenheid: hoe tevreden zijn je klanten om zaken met je te doen?
  3. Medewerkerstevredenheid: hoe tevreden zijn je medewerkers om voor je klanten te werken?
  4. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO): in hoeverre neemt je organisatie haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en denkt aan het milieu.

Effectief beïnvloeden van de Kritieke Resultaat Indicatoren

Op welke manier kun je als organisatie deze 4 resultaatgebieden nu op een effectieve manier beïnvloeden? Wat is de motor achter je resultaten? En wat zit er onder de motorkap? Welke onderdelen presteren goed en welke niet? Onder de motorkap van de organisatie bevinden zich de Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s). Zij laten direct zien hoe je motor presteert, waar die eventueel hapert en waar je deze nog verder zou kunnen verbeteren. Zodat tegelijkertijd de score op al je KRI’s kan toenemen. Hoe dat werkt lees je in onze SMART KPI-bepaler.

De SMART KPI-bepaler 2024 met succesfactoren voor KRI’s

In onze SMART KPI-bepaler 2024, de handleiding voor prestatiemanagement, lees je alles over het vinden van de onvervalste KPI’s voor jouw organisatie. En hoe je deze koppelt aan de Kritische Resultaat Indicatoren van jouw bedrijf. Ook maak je kennis met het SMART maken ervan. En door middel van prestatie-indicatoren leer je hoe je het continu verbeterproces kunt sturen door middel van de Demingcirkel. Al met al een tool waarmee je als organisatie echt het verschil kan gaan maken.

naar de SMART-KPI-bepaler

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding De SMART KPI-bepaler 2024
De SMART KPI-bepaler 2024
Uitgelichte afbeelding KPI: Key Performance Indicators
KPI: Key Performance Indicators
Uitgelichte afbeelding SMART doelen met 100+ voorbeelden
SMART doelen met 100+ voorbeelden

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met Kritieke Resultaat Indicatoren verbeteren of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Jan Bond - senior KPI-adviseur & interim CFO JAN BOND MScsenior KPI-adviseur & interim CFO

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring