Business Analytics bij een uitgeverij | 13% rendementsverbetering
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Een grote Duitse uitgeverij van managementboeken wil het rendement op haar uitgaven drastisch vergroten en boekvoorstellen sneller kunnen beoordelen op het te verwachten rendement. Men denkt door toepassing van Business Analytics een belangrijk concurrentievoordeel te kunnen behalen.

Het beoordelen van uitgaven

Uitgevers hebben in de loop der jaren veel kennis en ervaring opgedaan als het gaat om het beoordelen van uitgaven. De uitgevers krijgen een aantal keer per week een boekvoorstel van een of meer auteur(s). Sommige uitgaven kunnen door drukte helemaal niet of niet serieus in behandeling worden genomen en onderzocht.

Nieuw opgezette database

Uit een eerste informatieanalyse blijkt dat er nogal wat kenmerken bepalend kunnen zijn voor het feit of een uitgave al dan niet gaat lopen, maar precies weet men het niet. Omdat de uitgever die kenmerken nog niet registreert, besluit die als eerste om zoveel mogelijk kenmerken te registreren in een daartoe nieuw opgezette database.

De naaste medewerker

Het gaat dan om het onderwerp, aantal afbeeldingen, aantal bladzijden, de hoofdstukindeling, de eerdere publicaties van de auteur, of auteur ook lezingen geeft, het netwerk van de auteur op LinkedIn, et cetera. Deze gegevens worden voortaan bij de intake door de naaste medewerker van de uitgever ingevoerd.

Ruim 15.000 boekvoorstellen

Na twee jaar heeft de uitgever een database opgebouwd met ruim 15.000 boekvoorstellen. Ongeveer 8% daarvan wordt gepubliceerd en daarvan blijken er ruim 350 echt succesvol. Hierna wordt een begin gemaakt met de bouw van een business intelligence toepassing met een data mining module. Daartoe verzamelde de uitgever ook allerlei marktgegevens over thema’s die op dat moment goed in de markt lijken te liggen. De data mining module wist allerlei verbanden te leggen tussen het succes van een uitgave en de kenmerken van een boekvoorstel.

Een voorspellend model

Het Business Analytics project zelf duurde ongeveer vier maanden en leverde een voorspellend model op met enkele interessante verbanden, die ook bij de meeste uitgevers niet bekend waren, al vond men het achteraf logisch. Deze verbanden werden vervolgens gecodeerd als kennis in het registratiesysteem opgenomen. Wanneer een medewerker een boekvoorstel met de kenmerken invoert komt het systeem zelf met een advies: niet uitgeven bij overduidelijke risico’s, wel uitgeven met overtuigende kansen of twijfel.

Onverwijld doorsturen naar de uitgever

Positieve adviezen werden onverwijld doorgestuurd naar de uitgevers, de twijfelgevallen werden aangehouden en konden door de uitgevers geraadpleegd worden bij gebrek aan betere uitgaven. Door de toepassing van data mining zorgde de uitgeverij niet alleen voor een betere intake van boekvoorstellen, maar verhoogde ook het rendement op haar uitgaven over de volle breedte met 13%. Men werd zich tevens beter bewust van het belang van kennis in de organisatie, en dat het delen van die kennis grote voordelen kan hebben.

Bent u geïnspireerd geraakt en wilt u ook een Best Practice organisatie worden? Neem contact met ons op of schrijf u in voor de Business Intelligence Award, een prestigieuze prijs voor de slimste organisatie van Nederland.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met business analytics bij een uitgeverij (13% rendementsverbetering) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Caroline Raaijmaakers, Deskundige Business Analytics uitgeverij

CAROLINE RAAIJMAAKERS

Deskundige Business Analytics uitgeverij

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15