Whitepaper Grijp in voor het te laat is | Publicaties over KPI's
Deze whitepaper schetst een glashelder kader om effectief te sturen op cijfers en de discussie daarover te ondersteunen.

KPI's en resultaatindicatoren
Een schoolvoorbeeld (onderwijs)
Voorspellende KPI's
Transparantie & leeromgeving

gratis downloaden

Er gebeurt niets met de cijfers

Wanneer er vanuit een Performance Management initiatief een dashboard is opgeleverd, wordt er daarna soms door de makers verzucht: “Er gebeurt niets met de cijfers”. In deze gloednieuwe whitepaper schept senior consultant Rick van der Linden een glashelder kader om effectief te sturen op cijfers en de discussie daarover te ondersteunen.

Deze whitepaper direct downloaden.

Zijn de cijfers geschikt om acties op uit te zetten?

Dat er soms niets gebeurd met de cijfers is uitermate jammer en kan vele oorzaken hebben. Eén van de oorzaken, die we dan het minst graag onder ogen zien, is dat de cijfers niet direct geschikt zijn om acties op uit te zetten. Of dat ze geen verklarend vermogen hebben, laat staan een voorspellend vermogen. Ze constateren slechts een feit.

Succes heeft vele vaders

Een feit dat gewoonlijk verschillende oorzaken heeft. En hoewel succes vele vaders heeft, is een mislukking vaak een stiefkind. Doorgaans voelt niemand de behoefte om tegenvallende cijfers nader te onderzoeken. Nader onderzoek dat in dit geval nodig is om te ontdekken waar de oorzaak ligt van de tegenvallende resultaten.

Het schoolvoorbeeld

In deze whitepaper gebruiken we een metafoor, het “schoolvoorbeeld”, om een onderscheid te maken tussen resultaat indicatoren en kritieke prestatie indicatoren, de KPI’s. Als we schoolprestaties willen meten kijken we vaak instinctief naar proefwerkcijfers en rapportcijfers. Maar heeft het zin hier dagelijks naar te kijken? Kun je hier op sturen? Nee, want een proefwerkcijfer is een resultaat van veel verschillende activiteiten. Daardoor mist een proefwerkcijfer ook voorspellend vermogen.

Welke cijfers hebben wél voorspellend vermogen?

Verder in deze whitepaper werkt de auteur een voorbeeld uit en maakt duidelijk welke cijfers wél een voorspellend vermogen hebben. We zijn gewend om naar resultaten te kijken en mensen daarop af te rekenen. Hiervoor zijn resultaatcijfers prima geschikt, maar zonder nuance en verdieping leiden ze daarmee wel tot een cultuur van wantrouwen, window-dressing en, om in te haken op de metafoor, spieken.

Kwaliteit van de werkprocessen

Het is vaak veel waardevoller om te onderzoeken wat de kwaliteit van de werkprocessen is. Cijfers die de kwaliteit van de werkprocessen meten zijn voorspellers van de resultaten. Deze cijfers stellen organisaties ook in staat om tijdig in te grijpen. Vandaar ook de titel van deze whitepaper “Grijp in voor het te laat is”.

Een veilige leeromgeving

Deze vorm van transparantie vereist wel een veilige leeromgeving voor je medewerkers. Dit werkt de auteur in het laatste deel van deze whitepaper verder uit.

nu downloaden

Over de auteur: ir. Rick van der Linden

foto Rick van der LindenRick van der Linden heeft Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de Universiteit Twente en heeft bijna 18 jaar ervaring op het gebied van implementaties van Business Intelligence. Zijn missie: BI afdelingen helpen om de transitie te maken van rapportenfabriek naar interne consultancy. Belangrijkste leidraad hierbij is het gedachtegoed van “De Intelligente Organisatie”.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met whitepaper grijp in voor het te laat is (publicaties over kpi's) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
9597
Aantal trainingen & workshops
9598
Aantal deelnemers opgeleid
9599
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
9600
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14