Artikel 'Feedback: het goud dat continu verbetert'

Foto Jan Bond MSc
Auteur: Jan Bond MSc
Interim CFO

Het ontbreken van (goede) feedback frustreert veel verbeterinitiatieven. Het is een van de belangrijkste oorzaken waarom verbetermethoden niet goed uit de verf komen en continu verbeteren mislukt. Toch brengen vele verbetermethoden het belang van feedback wel vaak naar voren. In een intelligente organisatie zijn feedback loops zelfs cruciaal om fundamenteel beter te gaan presteren. Het vormt de verbindende factor tussen je strategie, je data, agile werken, continu verbeteren en innovatie. Dit artikel nu downloaden

Je kunt niet niet communiceren

Ga eens na in hoeveel situaties op jouw werk feedback vereist is? Beslissingen, functioneringsgesprekken, het bespreken van resultaten, evaluaties van projecten, conflicten, veranderingen, et cetera. Sterker nog je doet het eigenlijk altijd. Je kunt niet niet communiceren. Het ontbreken van een cultuur waarin feedback geven normaal is, heeft desastreuze gevolgen voor organisaties. Denk aan medewerkers die stilstaan, managers die alles zelf willen oplossen, verbeteringen die blijven hangen of slechte producten en diensten die in stand worden gehouden.

Cultuur van continue feedback

Het blijkt voor organisaties moeilijk om continu verbeteren en feedback te verankeren in het DNA van de organisatie. Veel leidinggevenden lijken moeite met feedback te hebben. Dus heerst er in de praktijk vaak een oorverdovende stilte rondom feedback. Terwijl het juist heel erg goed helpt om elkaar aan te spreken op positieve en negatieve resultaten en met elkaar te reflecteren.

Een organisatie die feedback serieus neemt, zorgt goed voor zijn medewerkers. En niet alleen dat. Ook de voordelen van feedback gaan leven. Denk aan effectievere bijeenkomsten, het plezier van successen vieren en de groei als persoon of als team. De auteur betoogt ook het belang van de tijd, ruimte en mogelijkheden om met feedback te experimenteren en daarvan te leren.

De succesfactoren achter het goud

Hoe geef ik feedback op prestaties en doelstellingen? Wanneer geef ik feedback en feedforward en hoe richt ik dit op taken, processen, zelfregie en eigenaarschap? Wat is het belang van het organisatieklimaat hierbij en welk voorbeeldgedrag is noodzakelijk?

In dit artikel zet organisatieadviseur en verbetercoach Jan Bond MSc het belang van feedback en de 4 succesfactoren helder uiteen. Het bevat ook een handige checklist om jezelf en de organisatie eens langs een meetlat te leggen.

Wat zijn de opbrengsten?

Welke opbrengsten ga je ervaren wanneer je de succesfactoren kent en juist weet te hanteren? Op basis van onderzoek en onze jarenlange ervaring zien we:

  • Aantoonbaar betere financiële prestaties
  • Verbetermogelijkheden ga je sneller onderkennen en doorvoeren
  • Motivatie en grotere groei van werknemers en leidinggevenden
  • Innovatie en vernieuwing krijgt meer kans
  • Prestaties ga je ‘spontaan’ evalueren

nu downloaden

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding 360 graden feedback
360 graden feedback
Uitgelichte afbeelding Continu verbeteren
Continu verbeteren
Uitgelichte afbeelding Continu meten en verbeteren
Continu meten en verbeteren

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring