CFO's en datawarehouses | Een geslaagde combinatie?

CFO van de oude stempel nekt modern datawarehouse

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Een datawarehouse sluit nooit 100% aan op de boekhouding

Laatst was ik uitgenodigd bij een MT-vergadering van een financiële dienstverlener. Zij vroegen mij om een heldere visie te geven over een specifiek Business Intelligence-vraagstuk. Naast de CEO en verschillende managers was ook de CFO van het bedrijf aanwezig. Hij beklaagde zich over het feit dat de cijfers uit het datawarehouse nooit aansloten op zijn boekhouding. Hij wilde één versie van de waarheid, wat op zich te prijzen is.

Niet aansluitende cijfers

Dat de cijfers uit de boekhouding niet aansluiten op de gegevens uit het datawarehouse zal de doorgewinterde BI-consultant waarschijnlijk niet verbazen. Ieder datawarehouse-traject heeft daar last van. Ik kon zogezegd met hem meeleven en sprak voorzichtig uit dat er altijd meerdere versies van de waarheid zijn in een bedrijf. Iedere afdeling heeft immers zijn eigen perspectief en een eigen rol in het totale bedrijfsproces. Voor ik mijn verhaal echter kon afmaken, onderbrak hij me en zei hij dat hij nu eindelijk weleens een oplossing wilde.

De CFO als spelbederver

Met stijgende verbazing hoorde ik hem aan. Hij stelde voor: “laten wij alleen die transacties in het datawarehouse opnemen die in de boekhouding voorkomen”. Nooit eerder hoorde ik een CFO dat zeggen. Ik zat werkelijk met mijn oren te klapperen. In één klap wilde deze CFO alle toegevoegde waarde van Business Intelligence met een handbeweging compleet van tafel vegen. Want, daarmee zouden alle transacties die de eindstreep niet zouden halen voortaan uit het DWH worden geweerd (zie onderstaande figuur). Het DWH zou volledig blauw kleuren!

Een CFO van oude stempel: dwangbuis voor het datawarehouse

Dwangbuis voor organisatieverbetering

Gelukkig was er naast deze CFO van de oude stempel ook een whiteboard in de kamer. Ongevraagd pakte ik een stift en schetste het primaire bedrijfsproces: van marketing tot de financiële verslaglegging en verantwoording (de boekhouding). Het whiteboard weerspiegelde even later een funnel. Vervolgens “plakte” ik er een rechthoekige buis op en schreef: “het ideale datawarehouse van de CFO?”. Die “rechthoek” zou een dwangbuis gaan vormen voor het datawarehouse en daarmee elke organisatieverbetering ernstig gaan belemmeren.

De crux van echt succesvolle BI

Deze “CFO van de oude stempel” sloot zich met zijn halsstarrige houding volledig af voor de echt relevante en spannende zaken in het organisatieproces. Zo ging hij gemakshalve voorbij aan de centrale rol van KPI’s, midden in het hart van moderne organisaties.

Moraal van het verhaal

Business Intelligence kan ons juist leren hoe de verschillen ontstaan tussen twee processtappen, bijvoorbeeld de door de klant geclaimde schade en de aan hem uitgekeerde schade. Juist op dit soort grensvlakken ontstaan de meest waardevolle inzichten. Dit raakt volgens mij de essentie van succesvolle BI. Het combineren van datasets uit verschillende bronnen en die verschillen analyseren, combineren en visualiseren? En hiervan te leren om processen te verbeteren en klanten beter te bedienen. Is dat niet de crux van BI?

Het was prettig om even later te merken dat de beeldvorming volledig kantelde!

Door Daan van Beek, auteur van De intelligente organisatie

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met cfo's en datawarehouses of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15