SAP CRM & Klantinteractie

Managing Director
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

Op deze pagina geven we een ruwe schets van ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek naar de CRM-leverancier SAP en zijn portfolio van producten (zoals SAP Customer Experience en SAP Customer Data). SAP CRM & Klantinteractie scoort in ons CRM-onderzoek beter dan Oracle maar iets slechter dan Pegasystems. SAP is het meest ontwikkeld in klantenservicebeheer en komt het minst sterk uit de bus wat betreft task management. Dit hebben we objectief kunnen vaststellen. De belangrijkste voor- en nadelen van SAP CRM, binnen de context van CRM & Klantinteractie, hebben we per onderdeel (klantrelatiebeheer) voor je klaargezet. Ook benoemen we de highlights van de belangrijkste producten zoals SAP Customer Experience en SAP Customer Data et cetera.

Hoe scoort SAP CRM & Klantinteractie op bepaalde onderdelen?

In ons uitgebreide onderzoek analyseerden we tevens de verschillende producten van SAP CRM & Klantinteractie software. Meer dan 180 beoordelingscriteria zijn onderzocht. Het onderzoek is gerealiseerd vanuit een 100% onafhankelijke blik (we hebben geen banden met de leveranciers) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde weergave toont de scores (op een schaal van 0-100) van SAP CRM vergeleken met andere CRM & Klantinteractie-tools.

Score van SAP CRM software.
Figuur 1: De pros en cons van de softwareleverancier SAP CRM & Klantinteractie. Je kunt maximaal 100% behalen. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Wil je verdieping en meer informatie over de surveyopbouw? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.

De SAP-analyse is samengesteld door heel veel openbare big data te verzamelen en die vervolgens diepgaand te analyseren. Meer dan 271 documenten zijn de afgelopen tijd van deze softwareleverancier gescand. In dit proces hebben zowel algoritmes als de kritische blik van een ervaren en onafhankelijke specialist op het vlak van CRM & Klantinteractie een voorname rol gespeeld bij het finaliseren van het validatieproces.De CRM & Klantinteractie Guide™ De CRM & Klantinteractie Guide™In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van SAP voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Daarnaast begeleidt deze gids jouw in het verdiepen van je kennis over CRM & Klantinteractie.SAP in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024

SAP en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio

De leverancier SAP heeft (minimaal) 3 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. Op volgorde van populariteit zetten we de belangrijkste hier op een rij:

Wat is SAP CRM?

Andere namen waaronder dit CRM-softwareproduct bekend staat: SAP Customer Relationship Management

In dit deel geven we een beschrijving van SAP CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit SAP Customer Experience en SAP Customer Data. De SAP CRM-software kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:

  • contactbeheer
  • klantenservice
  • klantgegevens
  • klantinformatie
  • klantinteracties
  • klantrelatiebeheer
  • on-premises
  • verkoopautomatisering
  • zakelijke relaties

Ben je benieuwd naar alle eigenschappen (100+) van SAP CRM? Download hier direct onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Overweeg je een SAP CRM expert in te huren?

Wil je een interim SAP CRM consultant inhuren die voor jou een berg werk kan verzetten en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Je kunt altijd een beroep doen op de SAP CRM-specialisten van Passionned Group. SAP CRM ontwikkelaars in dienst nemen is niet altijd opportuun. Laat hier een bericht achter en we komen je graag ondersteunen.

Screenshot van SAP CRM software.
Afbeelding van SAP CRM tools.
Schema van SAP CRM.
Figuur 2, 3 en 4: Deze drie afbeeldingen geven een eerste indruk van SAP CRM. Klik op de afbeelding om die uit te vergroten. Credits: SAP & partners.

Wat is SAP Customer Experience?

In deze paragraaf portretteren we SAP Customer Experience, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Dit product / deze groep producten kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:

  • contactbeheer
  • klantenservice
  • klantgegevens
  • klantrelatiebeheer
  • verkoopautomatisering
  • verkooppijplijn

Ben je nu nieuwsgierig geworden naar alle kenmerken (100+) van SAP Customer Experience? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van SAP Customer Experience software.
Afbeelding van SAP Customer Experience tools.
Schema van SAP Customer Experience.
Figuur 5, 6 en 7: Bovenstaande figuren laten de werking zien van SAP Customer Experience. Klik op de afbeelding om die te vergroten. Credits: SAP & partners.

Wat is SAP Customer Data?

In dit deel beschrijven we de belangrijkste features van SAP Customer Data, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De SAP Customer Data-software kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • B2B
  • cloudoplossingen
  • gegevensbescherming
  • gegevensprivacy
  • klantgegevens
  • klantinformatie
  • platform klantgegevens
  • regels samenvoegen

Wil je alles weten over alle kenmerken (100+) van SAP Customer Data? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van SAP Customer Data software.
Afbeelding van SAP Customer Data tools.
Schema van SAP Customer Data.
Figuur 8, 9 en 10: Deze drie afbeeldingen geven een eerste indruk van SAP Customer Data. Klik op de afbeelding om die groter te maken. Credits: SAP & partners.

SAP CRM-tools en de versiehistorie

Momenteel signaleren we bij SAP een stabiele lijn met betrekking tot CRM & Klantinteractie-functionaliteit en de ondersteuning voor diverse platforms en databronnen.

Van SAP CRM & Klantinteractie hebben we de laatste updates beoordeeld van haar complete productportfolio. Hieronder zie je de opbouw van de historie van de verschillende versies van alle ons bekende CRM & Klantinteractie-producten van SAP:

  • SAP CRM: Crm 2.0
  • SAP Customer Relationship Management: Customer relationship management 7.0 sp16

Achter elk product vermelden we de versienummers, de meest recente versies staan vooraan.

Wat zijn de licentiekosten van SAP Customer Experience en SAP Customer Data?

Het is lastig om precies te bepalen wat een licentie van SAP Customer Experience en SAP Customer Data kost omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (of het aantal CPU’s bij server software), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. Doe je dit enige weken voor het einde van het fiscaal kwartaal van SAP dan kun je mogelijk een behoorlijke korting tegemoet zien. Bovendien is het verstandig om de software in de cloud te draaien, je betaalt voor het grootste deel dan alleen voor je verbruik. De aanschafkosten van SAP Customer Experience en SAP Customer Data zijn misschien niet de allergrootste kostenpost, maar de kosten voor onderhoud en support kunnen zeker een behoorlijke druk leggen op je jaarlijkse begroting.

Wat maakt SAP CRM & Klantinteractie innovatief

In onze studie zien we dat SAP op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die de doorslag kunnen geven bij aanschaf. Dit maakt SAP CRM min of meer uniek: interactieve rapportage, verkoopactiviteitenlog, regels samenvoegen, address cleansing en up-selling.

De voor- en nadelen van SAP CRM

Tag cloud van SAP CRM tools.Figuur 11: Word cloud van de ontwikkelde en minder ontwikkelde aspecten van SAP CRM & Klantinteractie

In de volgende alinea’s vermelden we alle voor- en nadelen van SAP CRM & Klantinteractie, SAP Customer Experience en SAP Customer Data, et cetera. Deze zijn niet per se definitief want: SAP kan op dit moment werken met partners aan het verder opbouwen van nieuwe features (zoals ondersteuning voor journey templates, automate routine tasks, tracking software, geavanceerde rapportage, bounce rates, assign tasks, merge templates, leads beheren, aangepaste activiteiten en customizable templates).

Deel jouw ervaring

Geef hier je ervaring door over SAP CRM & Klantinteractie. Jouw ervaringen kunnen dan eventueel gaan meewegen bij een nog objectievere beoordeling van de scores van SAP CRM.

1. SAP Klantenservicebeheer

100%

SAP doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Klantenservicebeheer’ (SAP komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider), gegeven dat ze hierop 100% scoren. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: klantenservice, helpdesk, casemanagement, ticketing systeem en field service management. In totaal onderzochten we 9 criteria binnen deze sectie. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

2. SAP Gegevenskwaliteit

100%

SAP scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Gegevenskwaliteit’ (SAP komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider). Het bedrijf scoort op dit onderwerp 100%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: dubbele records samenvoegen, gegevensopschoning en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 aspecten in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Gegevenskwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

3. SAP Klantrelatiebeheer

79%

SAP doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onderzoek goed op het onderdeel ‘Klantrelatiebeheer’, gegeven dat ze hierop 79% scoren. De volgende factoren hebben we laten meewegen: search, klantinteracties en B2C. We hebben daarbij de volgende twee producten onderzocht: SAP CRM en SAP Customer Experience. In totaal onderzochten we 25 criteria in deze categorie. Wil je de diepte in met het onderwerp Klantrelatiebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

4. SAP Klantgegevens

79%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Klantgegevens’, gegeven dat ze hierop 79% scoren. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: gegevensanonimisering en contacten beheren. We hebben daarbij de volgende twee producten bekeken: SAP CRM en SAP Customer Data. In totaal onderzochten we 45 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

5. SAP Verkoopmanagement

76%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Verkoopmanagement’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 76%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: opportunity management, goal management en verkooporderbeheer. In totaal onderzochten we 51 features binnen deze discipline. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

6. SAP Infrastructuur

75%

SAP scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het onderdeel ‘Infrastructuur’ met een score van 75%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: documentbeheer en master data management. In totaal onderzochten we 56 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

7. SAP Campagnemanagement

62%

Het bedrijf doet het in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Campagnemanagement’, gegeven dat ze hierop 62% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: e-mailmarketing, e-mailcampaignes, druppelcampagnes en plan campaignes. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

8. SAP Rapportage

58%

Het bedrijf scoort in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderdeel ‘Rapportage’ met een score van 58%. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: CRM-analyse, verkoopdashboards, bounce rates, rapportage dashboards, interactieve rapportage en pijplijngrafiek. In totaal onderzochten we 11 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

9. SAP Automatiseringsplatform

54%

Het bedrijf scoort in ons onderzoek goed op het onderwerp ‘Automatiseringsplatform’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 54%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: low-code, marketingautomatisering en no-code. In totaal onderzochten we 28 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

10. SAP Leadmanagement

44%

SAP scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie matig op het thema ‘Leadmanagement’ met een score van 44%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: leadgeneratie, leadconversie, lead scoren en leads converteren. In totaal onderzochten we 12 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

11. SAP Task Management

41%

De leverancier SAP doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek matig op het onderwerp ‘Task Management’, gegeven dat ze hierop 41% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: repetitive tasks, create tasks, automate routine tasks, track tasks en predefined task. In totaal onderzochten we 13 features binnen deze discipline. Ben je enthousiast over het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024

In welke branches is SAP CRM & Klantinteractie het meest actief?

In ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een leverancier actief is. Dit zijn de branches waar SAP de grootste footprint heeft: automotive, bankieren, onderwijs, overheden, insurance, manufacturing, vastgoed, retail, telecom en universities.

SAP software wordt het meest gebruikt door…

De CRM & Klantinteractie-software van SAP wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: verkoopvertegenwoordigers en verkoopteam.

Huur een SAP specialist in

Trainingen en incompany-opleidingen SAP CRM & Klantinteractie

Wij faciliteren diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke SAP trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: SAP Customer Experience en SAP Customer Data. Uiteraard omlijsten we de training met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.

Eindoordeel: SAP CRM scoort goed

SAP heeft een compact productportfolio waarmee het goed scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. SAP CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van minder dan 5 features per jaar, is (vooralsnog) actief in veel verschillende sectoren en gooit hoge ogen op het gebied van klantenservicebeheer.

Over Passionned Group

logo van Passionned Group, de SAP CRM & Klantinteractie specialistPassionned Group is gespecialiseerd in 100% onafhankelijk CRM & Klantinteractie advies en de implementatie van CRM & Klantinteractie oplossingen. Onze gedreven en gepassioneerde adviseurs helpen kleine en grotere organisaties om verder te gaan als intelligente, datagedreven organisatie.

Neem contact met ons op

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Dit vind je misschien ook interessant

Oracle CRM & Klantinteractie
Oracle CRM & Klantinteractie
Pegasystems CRM & Klantinteractie
Pegasystems CRM & Klantinteractie
CRMNEXT CRM & Klantinteractie
CRMNEXT CRM & Klantinteractie

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring