De zorginstelling ‘Carante Groep’ heeft Passionned Group recentelijk gevraagd om mee te denken over slimmer werken vanuit een procesperspectief en het aanscherpen van de informatiestrategie.
Deze strategie dient te worden aangescherpt onder meer vanwege de strengere eisen vanuit de overheid, de wil om nog efficiënter te werken (meer handen aan het bed) en het leveren van een nog hogere kwaliteit van dienstverlening aan de cliënten.
De rol van een portal
Vanuit een architectuurperspectief wordt ook nagedacht over de rol die een portal daarbij zou kunnen hebben. Hierbij staat het proces en de rol die iemand daarin heeft centraal en wordt ook gekeken waar rework kan worden vermeden.
Dat kan als volgt werken: een goed ingericht workflow management binnen het portal zorgt dat dossiers (of andere documenten) op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomen en niet kunnen gaan zwerven in de organisatie. Eveneens zorgt het ervoor de gegevens op het juiste moment in het proces worden uitgevraagd (anders kan de gebruiker niet verder). Integratie zorgt dat gegevens slechts één keer worden ingevoerd en meerdere keren op meerdere plekken kunnen worden hergebruikt.
Positief effect op kwaliteit zorg
Business intelligence laat zien waar knel- en verbeterpunten zitten in het proces en geeft mensen zelf mogelijkheden voor analyse en bijsturing. Dit kan een positief effect hebben op de kwaliteit van de zorg en de tevredenheid van medewerkers, cliënten en wettelijke vertegenwoordigers en andere stakeholders.
Reageer op dit artikel van Daan van Beek