De klantgerichte IT manager: de bedrijfsjongleur van de 21e eeuw

ICT wordt steeds strategischer en daar heeft de IT manager zeker mee te maken. Iedereen heeft tegenwoordig ‘verstand van ICT’ en het wordt voor medewerkers en managers steeds eenvoudiger om zelf nieuwe informatiesystemen aan te schaffen. Als je niet uitkijkt dan ontstaat er een wildgroei aan ICT-systemen.

De afnemers van ICT verwachten steeds vaker een klantgerichte en proactieve houding van de ICT-afdeling. De manager IT moet aan de ene kant ‘de meedenker’ zijn met de business en aan de andere kant heeft hij de rol van (een van de) leveranciers. Gaat het voor de business niet snel genoeg, dan trekken ze de creditcard en kopen ze zelf een ‘oplossing’. Dit is de belangrijkste reden voor ‘schaduw ICT’.

Steeds snellere ontwikkelingen

De IT manager zit daar tussenin en moet met de bestaande infrastructuur (hardware en software) diensten leveren tegen steeds lagere kosten. Daarnaast gaan de ontwikkelingen op hard- en softwaregebied steeds sneller. De IT manager moet dus steeds meer ballen in de lucht blijven houden voor steeds minder geld. Vandaar dan ook de opmerking dat hij de bedrijfsjongleur is geworden van de 21e eeuw.

Opleidingen van Passionned Group

In de opleiding CRM & Analytics ga je aan de hand van theorie- en praktijkorganisatie(onderdelen) leren om klantgericht te opereren. Deze en andere opleidingen zijn beschikbaar bij de Passionned Academy.

Organisaties veranderen snel en ICT is strategisch geworden. Dit staat bekend onder de naam ‘de digitale revolutie’. Dit is de onderstroom en de bron van veel onzekerheid, ook voor ICT-organisaties. Moderne IT managers wapenen zich daartegen door antwoorden te formuleren op trends als:

  • Consumerization of IT: deze trend is al langer aan de gang, eerst vooral op het gebied van hardware. Maar nu wordt het ook steeds eenvoudiger om software aan te schaffen en deze met elkaar te verbinden.
  • Cloud en mobile: met de opkomst van cloud en Mobile is ICT voor iedereen in de organisatie 24×7 beschikbaar gekomen en is flexibilisering van kosten een feit geworden. Samen zorgen ze voor een revolutie in het aantal toepassingen en in de functionaliteiten die gebruikt kunnen worden.
  • Security en Master Data Management: de (klant)data beschermen en deze op een eenduidige manier ter beschikking stellen wordt een steeds grotere uitdaging. Door het gebruik van cloud en internet, voldoen bestaande manieren van bescherming niet meer en wordt databeveiliging steeds belangrijker. Ook de wetgever stelt hier steeds meer eisen aan.
  • Analytics is key: Business Analytics wordt steeds belangrijker. Oudsher is BI gesitueerd binnen een ICT- of Finance afdeling. De BI-afdeling is dan ook vaak gericht op interne (financiële) stuurdata. Met de komst van markt-, klantdata en ook Big Data verandert die rol.
  • Competenties van ICT-medewerkers veranderen: al deze ontwikkelingen vragen veel van competenties van ICT-afdelingen. Veel medewerkers moeten worden ‘omgeschoold’ en nieuwe competenties zijn vaak schaars.

Dit zijn natuurlijk niet alle trends. Virtualisatie, het app tijdperk en geavanceerde klantarchitecturen, vragen ook om aandacht. De toekomstbestendige manager IT zoekt antwoorden op al deze trends.

Waar moet de toekomstbestendige IT manager op letten?

De belangrijkste punten zijn:

  • Van de manager IT mag je nieuwe vaardigheden verwachten, welke zijn dit?
  • Wat wordt de taak van de toekomstbestendige IT manager?
  • Wat zijn de extra’s als je een IT manager inhuurt via de Passionned Group?
  • In al die turbulentie, hoe toon je succes aan?
  • Hoe vind je die toekomstbestendige manager IT of hoe kun je er zelf één worden?

Wat zijn de belangrijkste skills voor een future-proof IT manager?

De skills van de manager IT verschuiven van een technische naar een veel meer organisatorische invalshoek. Niet de infrastructuur staat meer centraal, maar de dienstverlening die de ICT-afdeling levert aan zijn eindgebruikers. Wat zijn dan de belangrijkste veranderingen?

  • Als eerste moet de organisatie volledig klantgericht worden. De ICT-afdeling en ook de manager moet de behoefte van de klant centraal stellen.
  • Hij moet belangrijke trends inpassen in zijn eigen organisatie, denk aan mobile, datavisualisatiesoftware, zonder dat dit de dienstverlening verstoord. Dus hij of zij moet veel ballen in de lucht kunnen houden.
  • De ICT-manager moet goed overweg kunnen met niet alleen de eigen (technische) medewerkers, maar zeker ook met de eindgebruikers.
  • Hij moet goede vaardigheden voor onderhandelen hebben. Waarom? Omdat steeds meer onderdelen van de dienstverlening niet direct door hem zelf worden geleverd.
  • Hij moet in staat zijn om informatie te ontsluiten en daarbij rekening te houden met security- en privacyaspecten.

Wat kun je doen om bij te blijven of om toekomstbestendig te zijn?

Doordat ICT strategisch wordt en de ontwikkelingen op IT-gebied snel toenemen, worden er steeds meer eisen gesteld aan de IT manager. Om bij te blijven lees je natuurlijk je (vak)literatuur. Maar managers ICT hebben soms ook de rol van CIO, vaak zonder dat dit formeel is vastgelegd.

Vragen als: hoe krijg ik mijn organisatie klantgerichter, hoe kan ik op een moderne manier omgaan met data en wat moet ik met ontwikkelingen op het gebied van Big data en data-security zijn belangrijke vraagstukken waar je een antwoord op moet kunnen formuleren.

Interessante literatuur & opleidingen

Over deze onderwerpen zijn diverse goede boeken geschreven die voor jou interessant kunnen zijn. Wil je concreet stappen zetten en op een praktische manier hiermee aan de slag, dan biedt de Passionned Group in haar Academy een uitgebreide range aan opleidingen. Van een training CRM & Analytics (klantgericht ondernemen) tot aan diverse masteropleidingen.

Het aanbod stopt niet bij opleidingen. Wij bieden je tevens persoonlijke coaching en organisatieadvies aan. Alles is erop gericht om direct en praktisch met jouw uitdagingen aan de slag te gaan. Ons doel is om je als toekomstbestendige IT manager te laten groeien en aantoonbaar succesvol te laten zijn.

Wil je een klantgerichte ICT manager inhuren?

Overal heb je mogelijkheden om ICT-management in te huren. Maar bij de Passionned Group werken alleen zeer ervaren IT managers. Zij hebben in de praktijk bewezen dat ze ‘alle ballen in de lucht kunnen houden’ door gebruik te maken van de juiste managementmethodes.

Onze aanpak is transparant. Nadat je bij ons de vraag hebt neergelegd, nemen wij binnen 24 uur contact met je op om vast te stellen welke kandidaat je zoekt. En natuurlijk willen we weten voor welke uitdagingen jouw organisatie staat. Daarna gaan wij op zoek naar de juiste kandidaat. Wanneer je een keuze maakt uit de door ons voorgestelde kandidaten, streven we ernaar om binnen 48 uur tot afronding te komen. Hierna kan de kandidaat snel bij je aan de slag.

De voordelen een interim IT manager van Passionned Group

Wat is de plus van een interim IT-manager via Passionned Group?Onze interim IT managers zijn zeer ervaren en beschikken over een breed kennisgebied. Ze voeren veranderingen door aan de hand van meetbare resultaten. Anders gezegd: een interim IT manager van Passionned Group werkt volgens (eigen) KPI’s en stuurt hierop. We zien veranderingen niet als iets eenmaligs, maar als een continu proces. Deze methodiek wordt wel ‘de intelligente organisatie-aanpak’ genoemd.

Bovendien beschikt Passionned Group over een zeer uitgebreide kennisbank, die niet alleen voor de IT manager ter beschikking staat, maar ook voor jouw organisatie.

Een toekomstbestendig ICT-model voor de gehele organisatie

ICT-infrastructuur is al lang niet meer een PC met software erop die binnen een besloten bedrijfsnetwerk opereert. Steeds meer medewerkers brengen eigen ICT-middelen mee en willen 24×7 de beschikking hebben over al deze producten. Dit wordt Consumerization of IT genoemd. ICT krijgt steeds meer een strategische plek binnen organisaties en moet meebewegen met alle veranderingen die zich afspelen in de markt. Hierop flexibel aan kunnen sluiten en deze toepassingen naadloos kunnen integreren is de uitdaging voor de manager IT.

Datagedreven processen en sturing

De ICT-middelen en zeker ook de data die is opgeslagen, is tegenwoordig de ‘asset van een organisatie’. Dit alles moet 24×7 beschikbaar zijn, betrouwbaar maar zeker ook secure, zonder dat dit belemmeringen oplevert voor de bedrijfsuitoefening. Om hiermee om te leren gaan hebben wij een opleiding datawarehouse & data governance opgezet. Hierin vertellen wij je alle ins en outs over datagedreven werken en hoe je hiermee moet omgaan. Een toekomstbestendige en klantgericht ICT-voorziening leveren, nu en in de toekomst, is de belangrijkste uitdaging waar de IT manager voor staat. Dit tegen steeds lagere kosten, want ook dat is een eis van de business.

Vacature voor een Manager IT

Regelmatig zijn wij op zoek naar klantgerichte IT managers die bij onze eindklant het verschil kunnen maken. Ben je zo’n IT manager en wil je eens doorpraten over de mogelijkheden bij de Passionned Group? Laat dan een bericht achter en wij nemen snel contact met je op om eens nader kennis te maken.

Wil je meer weten?

Wil je doorpraten over wat je hier hebt gelezen of heb je aanvullingen op dit onderwerp, neem dan contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek.

Neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met klantgerichte it manager (de bedrijfsjongleur van de 21e eeuw.) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Dick Pouw, IT-manager

DICK POUW MBA

senior IT-manager

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
16065
Trainingen & workshops
16066
Deelnemers opgeleid
16067
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
16068
Kantoren
3
Jaar ervaring
14