Malaise in de media | Ontlezing | Naar 100% On demand | Radio
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Oorzaken malaise in de media

De mediasector heeft het al geruime tijd zwaar te verduren. Voor de oorzaken van de financiële malaise in de mediasector moeten we enkele tientallen jaren terug, nog voor de komst van internet. Want al een decennium ervoor kregen kranten en tijdschriften te maken met dalende oplagecijfers. Consumenten namen steeds minder de tijd om te lezen, maar wendden zich voor nieuws en achtergronden tot de televisie en de radio.

Mediaconsumptie on demand

Juist in die tijd nam het aantal zenders toe en ook commerciële omroep deed zijn intrede. Er ontstond een ruim aanbod aan nieuws- en achtergrondprogramma’s op vooral de publieke, maar ook op commerciële tv-zenders. Het traditionele tv-kijken en radioluisteren kregen later op hun beurt weer te maken met concurrentie van online video, audio en mediaconsumptie on demand.

Online business model

Begin deze eeuw zagen media enorme kansen op internet. Vele tientallen miljoenen investeerden uitgevers en omroepen in online initiatieven die bijna allemaal één ding ontbeerden: een goed online business model. Na verloop van tijd werd de stekker uit de meeste initiatieven gehaald. Vanaf pakweg 2005 was de belangrijkste vraag van uitgevers en omroeporganisaties: hoe kunnen we onze huidige activiteiten naar online brengen en wat is een bruikbaar online business model? Een vraag die voor de meeste media nog altijd grotendeels onbeantwoord is.

Onervaren medewerkers

Omdat online onvermijdelijk is, bleven traditionele media actief op internet met een website, een app en soms webinars, video’s, podcasts, vlogs, blogs en wat dies meer zij. Ze kozen er echter voor om deze activiteiten te laten uitvoeren door veelal jonge, onervaren, vaak freelance medewerkers op zowel redactie als sales en marketing. Zolang er geen business model was dat het bestaande verdienmodel volledig kon vervangen of zelfs overtreffen, werd er nauwelijks geïnvesteerd, laat staan geïnnoveerd.

De kranten en de ontlezing

Al zo’n veertig jaar kampen de kranten met wat ze ontlezing noemen, een teruglopend aantal lezers en een dalend aantal abonnees. De eerste jaren werd dat vooral opgevangen met prijsverhogingen, maar de laatste jaren komen de bedrijfsresultaten, ook door fors dalende advertentie-inkomsten, steeds ernstiger onder druk te staan. Deels wordt dit gecompenseerd met digitale abonnementen, weekendabonnementen en nieuwe omzetstromen via onder meer native advertising, maar het tij is hiermee nog niet gekeerd.

Tijdschriften en magazines onder druk

De markt voor magazines staat onder druk. Jaarlijks verdwijnen er titels die in sommige gevallen een roemruchte geschiedenis hebben. Toch zijn er ook elk jaar uitgevers die nieuwe titels lanceren, maar afgezien van een paar uitzonderingen zien uitgevers geen kans producten te ontwikkelen die de consumenten net zo goed – of beter –  informeren, amuseren, inspireren en helpen als het aloude papieren tijdschrift.

Miljoenenpubliek voor lineaire televisie

Het einde van het lineaire televisiekijken is al vaak voorspeld, terwijl talentenjachten, series, sport- en nieuwsprogramma’s nog altijd een miljoenenpubliek op een vaste tijd aan zich weten te binden.  Het is ontegenzeglijk waar dat het aantal kijkers naar tv gestaag daalt, maar de inkomsten uit lineaire televisie zijn nog altijd substantieel. Dit biedt omroepen de ruimte om te innoveren en vervangende producten te ontwikkelen. De vraag is of ze daar voldoende tijd en capaciteit voor vrijmaken.

Van vakbladen naar vakinformatie

Aan de business-to-business markt ging de teruggang in inkomsten geruime tijd voorbij, maar de laatste jaren is deze markt hard getroffen. Vakbladen zien hun inkomsten uit abonnees en adverteerders hard teruglopen. Digitale abonnementen en online advertising bieden weinig soelaas, commerciële partnerships en contentmarketing staan nog in de kinderschoenen. De overgang van vakbladen naar vakinformatie gaat vaak gepaard met herstructureringen en kostenreducties.

De vechtmarkt radio

De traditionele radiomarkt is een vechtmarkt geworden in de laatste jaren. Radiostations strijden om het hardst om de luisteraars en hun schaarser worden luistertijd. Dat resulteert in arbeidsintensieve en kostbare publieksacties en een ‘race to the bottom’ als het gaat om reclametarieven. Het wachten is op de eerste slachtoffers van deze harde strijd.

Ingrijpender innoveren

Het leidt geen enkele twijfel dat de mediasector moet innoveren, moet anticiperen op de veranderende mediaconsumptie en de voortsnellende technologie. Sommige relatief nieuwe spelers in de markt, zoals het platform Vice, lukt dat heel goed. Maar vooral traditionele mediabedrijven hebben moeite om tijd en capaciteit vrij te maken om new business te ontwikkelen zonder dat dit de bestaande business beschadigt. Wellicht wordt het tijd dat uitgangspunt los te laten en ingrijpender te veranderen.

Nieuwe verdienmodellen

Media moeten zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden, aan andere eisen van consumenten en andere verwachtingen van bedrijven en organisaties. Ze zullen nieuwe verdienmodellen, nieuwe proposities en nieuwe producten moeten ontwikkelen, moeten innoveren. En innovatie vereist verandermanagement van leidinggevenden en veranderbereidheid binnen teams en organisaties. En veranderen doet pijn, veroorzaakt frictie en gaat allesbehalve vanzelf.

Reageer op dit artikel van Alex Beishuizen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met malaise in de media (ontlezing) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
20168
Trainingen & workshops
20169
Deelnemers opgeleid
20170
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
20171
Kantoren
3
Jaar ervaring
14