Artikel 'Het geheim achter 50 jaar Lean succes'
Er zijn vele zienswijzen op Lean en de invoering daarvan. Vaak wordt er erg ingewikkeld over gedaan en gepraat. Maar dan ga je ermee aan de gang, organiseert verbeterteams en maakt value stream maps. Je krijgt goed inzicht in het reilen en zeilen van je proces.
De schellen vallen van je ogen van de hoeveelheid verspillingen die je kunt vermijden. De eerste resultaten van Lean zijn vaak veelbelovend maar na verloop van tijd merk je dat alles weer terugzakt naar de oude situatie. En dat is teleurstellend. Je haalt een Lean expert erbij en die schudt zijn hoofd. Wat is er fout gegaan? Download direct het artikel.

download het artikel
De schellen vallen van je ogen
De cultuur die nodig is voor Lean
Het echte werk van het implementeren van Lean is net begonnen. Medewerkers begrijpen echter nog niet de cultuur die nodig is om Lean blijvend succesvol toe te kunnen passen. En dan gaat het vaak mis en geven medewerkers het op. In succesvolle Lean organisaties brengen de mensen de Lean filosofie elke dag (weer) tot leven: werken, communiceren, problemen oplossen en samen groeien.
De Lean cultuur
Een van grootste autobouwers ter wereld, Toyota, staat sinds 50 jaar aan de basis van Lean Productie met het Toyota Production System (TPS). Hoe de bijbehorende Lean Cultuur eruit ziet is beschreven in het boek ‘The Toyota Way’.
14 principes achter de Lean filosofie
Maar wat is nu het geheim achter 50 jaar Lean succes? In dit artikel van 21 pagina’s beschrijft internationaal Lean-expert en verbetercoach drs. Louis Brackel heel helder het geheim achter Lean succes. Hij focust vooral praktisch op de 14 principes die aan succesvolle uitvoering van de Lean filosofie ten grondslag liggen.
Wat zijn de voordelen die jij gaat ervaren?
Welke voordelen kun jij ervaren wanneer je de principes kent en juist weet te hanteren? Op basis van onze jarenlange ervaring zien we de volgende voordelen:
- De principes stellen je in staat om je bedrijfsprocessen substantieel te versnellen
- Je gaat een hogere kwaliteit leveren van je producten en diensten
- Je gaat verborgen en zichtbare kosten elimineren
- Elke medewerker gaat voortaan problemen aankaarten en oplossen
En tot slot: jouw klanten en medewerkers worden weer trots op jouw producten en diensten. Ze hebben immers zelf input geleverd om die te verbeteren.
Over de auteur: drs. Louis Brackel
Louis Brackel is Lean Black Belt en gecertificeerd coach. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring als financieel manager, management consultant, coach, programma- en projectmanager op het gebied van performance management en Lean. Als bedrijfseconoom zet Louis de besturing van de organisatie voorop. Daarbij is de mens net zo belangrijk als de systemen en de processen.
Deze organisaties gingen je voor



















