✓ Kwaliteitsmanagement: waarom?
✓ Vier succesbepalende aspecten
✓ De 5 grootste PDCA-valkuilen
✓ Community of PDCA practice
Artikel: de PDCA-cirkel is springlevend!

PDCA-cirkel: het hart van kwaliteitsmanagement
Het artikel in minder dan 50 woorden
- De kwaliteitswereld is in verwarring: wat is ook weer de focus van het vakgebied?
- Bedrijven kunnen met PDCA continu verbeteren en processen optimaliseren.
- De auteur breekt een lans voor structureel gebruik van de PDCA cirkel.
- Kwaliteitsmanagers moeten PDCA-leeromgevingen inrichten voor teams.
- Inclusief de 5 grootste PDCA-valkuilen en vele tips!
Absoluut geen mythe
De PDCA-cyclus is absoluut geen mythe in de zin zoals Van Kemenade dat betoogt. Hij gooit het kind (PDCA) met het badwater weg. Hij gebruikt het woord mythe in de betekenis van ‘verzonnen verhaal, fictie’. Dat is niet juist. Een mythe is bij uitstek een verhaal dat ons de werkelijkheid op een indringende wijze laat zien. Daarom worden mythes steeds aan volgende generaties overgeleverd. Datzelfde moet ook met de PDCA-cirkel gebeuren.
Kampioen van de PDCA-cirkel
Ik zou willen dat de nieuwe generatie kwaliteitskundigen de kampioen van de PDCA-cirkel wordt. Zij moeten, meer dan nu het geval is, leeromgevingen inrichten en quality communities vormen. Zo kunnen ze op basis van praktijkcasuïstiek steeds weer verbeteringen genereren.
Over de auteur: mr. Leo Kerklaan
Leo Kerklaan heeft een indrukwekkend track record als (online) verbetercoach en organisatieadviseur. Hij doceert aan tal van universiteiten in binnen- en buitenland. Leo schrijft veel whitepapers en boeken over continu verbeteren, kwaliteitsmanagement en strategisch prestatiemanagement. Zijn nieuwste boek ‘De wendbare organisatie’ is een prachtige bekroning op zijn werk.