ServiceNow CRM & Klantinteractie

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

In dit uitgebreide artikel tonen we een samenvatting van ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek naar de CRM-leverancier ServiceNow en zijn portfolio van producten (zoals ServiceNow Store, ServiceNow Reporting en ServiceNow Virtual Agent). ServiceNow CRM & Klantinteractie scoort in ons CRM-onderzoek beter dan Kustomer maar iets slechter dan SugarCRM. ServiceNow is het meest sterk in klantenservicebeheer en het minst sterk in leadmanagement. Dit hebben we objectief kunnen vaststellen. De belangrijkste voor- en nadelen van ServiceNow platform, binnen de context van CRM & Klantinteractie, hebben we per onderdeel (CRM) voor je klaargezet. Ook benoemen we de highlights van de belangrijkste producten zoals ServiceNow Store, ServiceNow Reporting en ServiceNow Virtual Agent et cetera.

Hoe scoort ServiceNow CRM & Klantinteractie op diverse onderdelen?

In onze studie inspecteerden we ook de diverse tools van ServiceNow software. Meer dan 180 beoordelingscriteria zijn onderzocht. Het onderzoek is gerealiseerd vanuit een compleet onafhankelijk perspectief (we zijn niet gebonden aan enige leverancier) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde afbeelding illustreert de pros en cons van ServiceNow platform op hoofdlijnen.

Score van ServiceNow platform software.
Figuur 1: Scorekaart van de CRM-aanbieder ServiceNow. De beste leverancier op een bepaald thema krijgt maximaal 100%. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Wil je extra informatie over onze CRM & Klantinteractie-gids? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.

De ServiceNow-analyse is tot stand gekomen door big data te onderscheppen en die vervolgens grondig te analyseren. Meer dan 229 documenten verder weten we dat ServiceNow uitblinkt in klantenservicebeheer. Hierbij hebben zowel algoritmes als de kritische blik van een ervaren en onafhankelijke specialist op het gebied van CRM & Klantinteractie hun stempel gedrukt op het finaliseren van het validatieproces.ServiceNow in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024 Afbeelding van ServiceNow in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van ServiceNow voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Daarnaast begeleidt deze gids jouw in het verder ontwikkelen van je kennis over CRM & Klantinteractie.bekijk de CRM & Klantinteractie Guide™

ServiceNow en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio

De leverancier ServiceNow kent (minimaal) 4 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. Op volgorde van relevantie rangschikken en beschrijven we de producten hieronder:

Wat is ServiceNow platform?

In dit deel rapporteren we de belangrijkste kenmerken van ServiceNow platform, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit ServiceNow Store, ServiceNow Reporting en ServiceNow Virtual Agent. Het product ServiceNow platform kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • automatiseringsplatform
  • no-code
  • workflow automatisering

Wil je alles weten over alle functionaliteiten (100+) van ServiceNow platform? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Tekort aan capaciteit en wil je een ServiceNow platform consultant inhuren?

Wil je een ServiceNow platform ontwikkelaar inhuren die je op weg kan helpen en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Je kunt altijd een beroep doen op de ServiceNow platform-specialisten van Passionned Group. ServiceNow platform ontwikkelaars in dienst nemen heeft niet altijd de voorkeur. Laat hier een bericht achter en we gaan met plezier voor je aan de slag.

Screenshot van ServiceNow platform software.
Afbeelding van ServiceNow platform tools.
Schema van ServiceNow platform.
Figuur 2, 3 en 4: Bovenstaande afbeeldingen illustreren de functionaliteit van ServiceNow platform. Klik op een afbeelding om die uit te vergroten. Credits: ServiceNow & partners.

Wat is ServiceNow Store?

Hieronder beschrijven we de belangrijkste features van ServiceNow Store, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Het product ServiceNow Store kenmerkt zich onder andere door de volgende kenmerken:

  • accountbeheer
  • contactbeheer
  • gegevensbescherming
  • klantenservice
  • klantinteracties

Wil je alles weten over alle functionaliteiten (100+) van ServiceNow Store? Download hier direct onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van ServiceNow Store software.
Afbeelding van ServiceNow Store tools.
Schema van ServiceNow Store.
Figuur 5, 6 en 7: Bovenstaande afbeeldingen illustreren de functionaliteit van ServiceNow Store. Klik op de afbeelding om die uit te vergroten. Credits: ServiceNow & partners.

Wat is ServiceNow Reporting?

Onder deze kop rapporteren we de belangrijkste kenmerken van ServiceNow Reporting, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De ServiceNow Reporting-software kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:

  • contactbeheer
  • geavanceerde rapportage
  • incidenten
  • rapportage

Wil je het fijne weten van alle karakteristieken (100+) van ServiceNow Reporting? Download hier direct onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van ServiceNow Reporting software.
Afbeelding van ServiceNow Reporting tools.
Schema van ServiceNow Reporting.
Figuur 8, 9 en 10: Diverse figuren laten de werking zien van ServiceNow Reporting. Klik op de afbeelding om die groter te maken. Credits: ServiceNow & partners.

Wat is ServiceNow Virtual Agent?

Hieronder geven we een beschrijving van ServiceNow Virtual Agent, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. ServiceNow Virtual Agent kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:

  • contactbeheer
  • gegevensbescherming
  • generatieve ai
  • incidenten
  • klantenservice
  • search

Ben je nieuwsgierig naar alle kenmerken (100+) van ServiceNow Virtual Agent? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van ServiceNow Virtual Agent software.
Afbeelding van ServiceNow Virtual Agent tools.
Schema van ServiceNow Virtual Agent.
Figuur 11, 12 en 13: Deze drie afbeeldingen geven een eerste indruk van ServiceNow Virtual Agent. Klik op een afbeelding om die uit te vergroten. Credits: ServiceNow & partners.

ServiceNow platform-tools en de versiehistorie

Over de tijd heen zien we bij ServiceNow een stabiele lijn met betrekking tot CRM & Klantinteractie-functionaliteit en ondersteuning voor besturingssystemen en connectiviteit.

Van ServiceNow CRM & Klantinteractie hebben we de actuele releases geanalyseerd van haar complete CRM & Klantinteractie-propositie. Voor zover wij kunnen beoordelen werkt ServiceNow niet met een herkenbare versienummering.

Wat zijn de licentiekosten van ServiceNow Store, ServiceNow Reporting en ServiceNow Virtual Agent?

In veel gevallen kan het lastig zijn om de licentiekosten van ServiceNow CRM & Klantinteractie te bepalen omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (en/of het aantal cores wanneer je het op een server wil draaien), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. Vraag je een offerte aan net voor het einde van de fiscale periode van ServiceNow dan kun je vermoedelijk een behoorlijke reductie krijgen op de licentiekosten. Als onderdeel van een cloud-first-strategie is het logisch om de software in de cloud te draaien. Je betaalt dan alleen voor wat je gebruikt. De aanschafkosten van ServiceNow Store, ServiceNow Reporting en ServiceNow Virtual Agent zijn misschien niet de grootste bedragen, maar de kosten voor onderhoud en support drukken wel jaarlijks op je begroting.

Wat maakt ServiceNow CRM & Klantinteractie het bekijken waard

In onze studie zien we dat ServiceNow op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die de doorslag kunnen geven bij aanschaf. Dit maakt ServiceNow platform min of meer uniek: gegevensanonimisering en automated task.

De voor- en nadelen van ServiceNow platform

Tag cloud van ServiceNow platform tools.Figuur 14: Word cloud met de sterkte-zwakte-analyse van ServiceNow CRM & Klantinteractie

In de volgende alinea’s vermelden we alle voor- en nadelen van ServiceNow CRM & Klantinteractie, ServiceNow Store, ServiceNow Reporting en ServiceNow Virtual Agent, et cetera. Er is sprake van dynamiek, want: ServiceNow kan op dit moment werken met partners aan het verder opbouwen van features die tegemoetkomen aan specifieke klantwensen (zoals ondersteuning voor B2C, leadgeneratie, leadkwalificatie, lead scoren, verkoopautomatisering, verkooppijplijn, leadconversie, mobiele CRM, cross-selling en sociale CRM). Het kan ook zijn dat een feature nog onvoldoende is beschreven.

Deel jouw ervaring

Laat hier een beoordeling achter over ServiceNow CRM & Klantinteractie. Je observaties kunnen dan gaan meetellen en bijdragen aan een betere, evenwichtige beoordeling van ServiceNow platform.

1. ServiceNow Klantenservicebeheer

89%

Het bedrijf doet het in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Klantenservicebeheer’, gegeven dat ze hierop 89% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: klantenservice, casemanagement, ticketing systeem, field service management, incidenten en CRM voor callcenters. In totaal onderzochten we 9 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids.

2. ServiceNow Infrastructuur

80%

ServiceNow scoort in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het thema ‘Infrastructuur’ met een score van 80%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: authenticatie en documentbeheer. In totaal onderzochten we 56 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

3. ServiceNow Klantgegevens

75%

De leverancier ServiceNow scoort in ons onderzoek goed op het thema ‘Klantgegevens’ met een score van 75%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: accountbeheer, afspraak, platform klantgegevens en gegevensbescherming. In totaal onderzochten we 45 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

4. ServiceNow Automatiseringsplatform

69%

De leverancier ServiceNow doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het thema ‘Automatiseringsplatform’ met een score van 69%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: marketingautomatisering, verkoopautomatisering, procesautomatisering, generatieve ai, beheer van bedrijfsprocessen, app marktplaats en alles-in-één marketingautomatisering. In totaal onderzochten we 28 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide.

5. ServiceNow Klantrelatiebeheer

61%

De leverancier ServiceNow doet het in ons actuele CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Klantrelatiebeheer’ met een score van 61%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: klantinteracties en kleine bedrijven. In totaal onderzochten we 25 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Klantrelatiebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

6. ServiceNow Task Management

56%

ServiceNow scoort in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Task Management’, gegeven dat ze hierop 56% scoren. De volgende factoren hebben we laten meewegen: repetitive tasks, task list, create tasks en complete tasks. In totaal onderzochten we 13 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie.

7. ServiceNow Verkoopmanagement

47%

ServiceNow doet het in ons actuele CRM & Klantinteractie-onderzoek matig op het onderdeel ‘Verkoopmanagement’, gegeven dat ze hierop 47% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: opportunity management en klantreizen. In totaal onderzochten we 51 features binnen deze discipline. Wil je je verder verdiepen in het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

8. ServiceNow Campagnemanagement

41%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons actuele CRM & Klantinteractie-onderzoek matig op het thema ‘Campagnemanagement’ met een score van 41%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: e-mailmarketing, e-mailcampaignes en druppelcampagnes. In totaal onderzochten we 25 selectiecriteria binnen dit hoofdthema. Wil je de diepte in met het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

9. ServiceNow Rapportage

34%

De leverancier ServiceNow doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek matig op het onderwerp ‘Rapportage’, gegeven dat ze hierop 34% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: CRM-analyse, geavanceerde rapportage, verkoopdashboards, bounce rates, rapportage dashboards, interactieve rapportage en pijplijngrafiek. We hebben daarbij het volgende product beoordeeld: ServiceNow Reporting. In totaal onderzochten we 11 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids.

10. ServiceNow Gegevenskwaliteit

33%

ServiceNow scoort in ons onderzoek matig op het thema ‘Gegevenskwaliteit’ met een score van 33%. De volgende criteria zijn gehanteerd: dubbele records samenvoegen en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 features binnen deze discipline. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Gegevenskwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

11. ServiceNow Leadmanagement

2%

De leverancier ServiceNow scoort in ons onderzoek niet goed op het onderdeel ‘Leadmanagement’. De score bedraagt 2%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: leadgeneratie, leadconversie en leadkwalificatie. In totaal onderzochten we 12 aspecten in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie.

Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024

In welke branches is ServiceNow CRM & Klantinteractie het meest actief?

In ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een softwareleverancier zich zoal beweegt. Dit zijn de branches waar ServiceNow de grootste footprint heeft: bankieren, onderwijs, overheden, healthcare, insurance, manufacturing, public sector, retail en telecom.

ServiceNow software wordt het meest gebruikt door…

De CRM & Klantinteractie-software van ServiceNow wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: accountmanagers en ondersteuningsagenten.

Huur een ServiceNow developer in

Opleidingen en trainingen ServiceNow CRM & Klantinteractie

De docenten van Passionned Group geven diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke ServiceNow trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: ServiceNow Store, ServiceNow Reporting en ServiceNow Virtual Agent. Natuurlijk kleuren we zo’n opleiding in met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.

Tot slot: ServiceNow platform scoort goed

ServiceNow heeft een uitgebreid productportfolio waarmee het goed scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. ServiceNow CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van minder dan 5 features per jaar, is (vooralsnog) actief in veel verschillende sectoren en specialiseert zich in klantenservicebeheer.

Over Passionned Group

logo van Passionned Group, de ServiceNow CRM & Klantinteractie specialistPassionned Group heeft zich gespecialiseerd in 100% onafhankelijk CRM & Klantinteractie advies en de implementatie van CRM & Klantinteractie oplossingen. Onze gedreven en bevlogen consultants helpen bedrijven en overheden verder te gaan als intelligente, datagedreven organisatie.

Neem contact met ons op

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Kustomer CRM & Klantinteractie
Kustomer CRM & Klantinteractie
Uitgelichte afbeelding SugarCRM CRM & Klantinteractie
SugarCRM CRM & Klantinteractie
Uitgelichte afbeelding CRMNEXT CRM & Klantinteractie
CRMNEXT CRM & Klantinteractie

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring