De vraagstukken binnen de mediasector

Binnen de mediasector is veel aan de hand. Traditionele business modellen zoals abonnementen werken niet langer meer. Het consumptiegedrag verandert in hoog tempo en drastische keuzes zijn nodig. Veel managers / bestuurders in de mediasector worstelen met vraagstukken als:

  • De focus moet worden verlegd naar digitale platforms en mobiele mediaconsumptie, maar mijn organisatie is daar niet klaar voor.
  • Ik moet aan de slag met contentmarketing, branded content en andere nieuwe verdienmodellen. Hoe pak ik dat aan?
  • Ik wil veel meer sturen op data, mijn organisatie datagedreven laten werken. Hoe kan ik dat implementeren?
  • Wat betekenen innovaties voor mijn huidige verdienmodel, voor de aard en omvang van mijn organisatie?
  • Hoe haal ik inhoudelijk en financieel rendement uit sociale media en heb ik een socialemediastrategie nodig?
  • Moet ik mijn organisatie trainen en opleiden om de gewenste veranderingen en innovaties te kunnen doorvoeren?

Herkent u één of meer van deze vraagstukken of wilt u zich hier verder in verdiepen, neem dan nu contact op met de mediaspecialisten van Passionned Group

De sector media: wat valt eronder?

Binnen deze sector vallen uitgevers van kranten, boeken, tijdschriften en vaktitels, publieke en commerciële televisie- en radio-omroepen, online platformen, sociale media en alle organisaties die via het publiceren van content hun doelgroep willen bereiken. Ook productiebedrijven, media- en contentdistributeurs en media-, communicatie- en reclamebureaus maken deel uit van de sector.

Digitale transitie in de mediasector

Er zijn weinig sectoren die zo nadrukkelijk te maken hebben met een digitale transitie als die van de uitgeverij, media en entertainment. In deze sterk door technologie gedreven sector staan werkprocessen en systemen continu ter discussie door de voortrazende technologische ontwikkelingen en innovaties. Het maken van een magazine, tv-programma, nieuwssite of krant gebeurt nu totaal anders dan pakweg 15 jaar geleden en over 5 jaar zal het weer totaal anders zijn.

Veranderende mediaconsumptie

Een nog grotere uitdaging waar organisaties in de mediasector mee te maken hebben, is het sterk veranderende mediagebruik van consumenten. Weinigen zagen 20 jaar geleden aankomen dat we massaal mobiel online nieuws zouden gaan consumeren via onze smartphone. Laat staan dat we via datzelfde apparaat of een andere relatief klein scherm complete tv-series zouden binge-watchen. Door de sterk gefragmenteerde mediaconsumptie wordt het voor magazines, omroepen, kranten en vaktitels steeds moeilijker om hun doelgroep effectief te bereiken.

Nieuwe concurrenten Google, LinkedIn en Facebook

Daar bovenop hebben de traditionele media tijdens de digitale transitie te maken gekregen met nieuwe concurrenten waar ze een nogal tweeslachtige relatie mee hebben. Enerzijds gebruiken ze Google graag om beter te worden gevonden door potentieel geïnteresseerden en schakelen ze LinkedIn en Facebook graag in om de relatie met de doelgroep te verstevigen, om het engagement te vergroten. Maar aan de andere kant zijn het concurrenten die de online advertentiemarkt domineren en de macht hebben om de relatie met die doelgroep via hun platformen juist te verstoren.

Mediaboek ‘Gouden graal of reddingsboei’

gouden-graal-of-reddingsboeiDit managementboek over innovatie, verdienmodellen, contentmarketing en datagedreven werken in de media biedt managers, directies, hoofdredacties, vernieuwers en veranderaars diverse handvatten om noodzakelijke veranderingen in te zetten. Lees verder…

nu bestellen

Mediasector blijft achter in groei

Daar waar de meeste sectoren de vruchten plukken van de economische groei in de laatste jaren, blijft een fors deel van de mediasector achter. De essentie van de malaise in de traditionele media ligt in technologische ontwikkelingen, het veranderende consumptiegedrag en ondernemerschap. Een goede ondernemer begrijpt dat hij zijn product of dienst moet aanpassen aan de wensen van de consument en de eisen van de tijd, dat hij moet innoveren. Juist op dat terrein hebben media enorme steken laten vallen.

Abonnementen en advertenties

Te veel uitgevers en omroepdirecties laten zich nog altijd gijzelen door hun oude verdienmodel, dat weliswaar een jaarlijks slinkende maar toch nog aanzienlijke omzet genereert. Als je jaarlijks met een vakblad nog altijd tonnen omzet behaalt via abonnementen en advertenties en je online slechts enkele tienduizenden euro’s omzet, waarom zou je dan al je kaarten op online zetten? Dat gaat onmiddellijk ten koste van het resultaat.

Verandermanagement en innovatie

Uitgevers, media en entertainmentbedrijven zullen moeten innoveren om toekomstbestendig te zijn. Dat kan heel goed betekenen dat alles op de schop moet: de organisatie, de processen en de systemen. Verandermanagement betekent ook investeren in de organisatie, in nieuwe producten en diensten en wellicht ook in systemen.

Een andere conclusie kan zijn dat het bij lange na niet lukt om de omzet uit het oude verdienmodel te compenseren met omzet uit het nieuwe business model. En dat media de schaalgrootte drastisch moeten aanpassen, oftewel inkrimpen. Ook daarvoor is adequaat change-management noodzakelijk.

Interimdienstverlening Media

Binnen de mediasector leveren wij diverse interimspecialisten die helpen bij het realiseren van de digitale transitie en datagedreven werken

CRM manager
Data Scientist
Chief Data Officer
De CIO
Projectmanager BI & Analytics
Tableau ontwikkelaar

KPI’s en dashboards

Voor het management zijn er allerlei tools en methodieken beschikbaar om veranderingen en innovaties in gang te zetten, te monitoren en waar nodig bij te sturen en aan te passen. Hoewel diverse media al voorzichtig experimenteren met vooral sturen op verkoop KPI’s en managementdashboards wordt het tijd om serieus werk te maken van innovatie, change management en integraal performance management.

Gefaseerde overgang binnen de mediasector

Veel traditionele media proberen een gefaseerde online transitie te realiseren zolang er nog relatief veel omzet uit de oude verdienmodellen zoals printabonnementen en printadvertenties komt. Ze zijn ook vaak te verzwakt om al te drastisch te innoveren: jarenlange krimp maakt een organisatie niet slagvaardiger, wendbaarder en innovatiever. Maar ook een gefaseerde transitie vergt effectief verandermanagement.

Advertorial wordt partnercontent

Soms wordt er door media geëxperimenteerd en al echt verdiend met nieuwe initiatieven. Zo zijn er voorbeelden van vaktitels die de traditionele advertorial online hebben omgezet in wat soms sponsored content of partnercontent wordt genoemd. Voor een vast bedrag kunnen bedrijven dan gedurende een bepaalde periode bijna ongelimiteerd eigen artikelen plaatsen tussen de redactionele content.

Authentiek verhaal door storytelling

Het feit dat organisaties geïnteresseerd zijn in dit soort contentovereenkomsten met media geeft aan dat ze behoefte hebben aan mogelijkheden om content te publiceren op andere platforms dan hun eigen. Bedrijven en organisaties weten dat er tegenwoordig een authentiek verhaal aan de organisatie en de producten en diensten ten grondslag moet liggen. Dat verhaal moet je vertellen middels online storytelling en je verhaal bereikt meer mensen als je dat via bestaande media doet die ook je doelgroep bereiken.

Contentmarketing via traditionele media

Traditionele marketing via de media was gericht op het verkrijgen van naamsbekendheid, imago of betrof iets actiematigs en had als doel dat het bijdroeg aan de omzet. Tegenwoordig houden bedrijven en organisaties zich ook bezig met een vorm van marketing die juist niet is gericht op een handeling of transactie, maar alleen bedoeld is als inhoudelijke bijdrage: contentmarketing. Ook voor deze vorm van marketing kunnen websites, apps, evenementen en zelfs printuitgaven van media zeer geschikt zijn.

Intensief samenwerken in de mediasector

Omdat er online nog geen ultiem verdienmodel bestaat, zullen media diverse nieuwe activiteiten moeten ontplooien, moeten veranderen en innoveren. In praktisch alle gevallen zullen de voorheen afzonderlijk functionerende afdelingen redactie, marketing en sales intensief moeten gaan samenwerken. Omdat de overgang naar online meestal gepaard gaat met kostenreducties en vermindering van capaciteit, zijn efficiency, kostenbewustzijn en rendement zeer belangrijk.

Datagedreven innoveren

Jarenlang was de mediasector statistisch gedreven, met veel oog voor bezoekers, pageviews, abonnees en bereik. In deze tijd zullen mediabedrijven moeten kantelen naar datagedreven werken, prestaties meten op basis van kritische prestatie-indicatoren of key performance indicators (KPI’s), doelstellingen SMART formuleren, duidelijke rapportages waarop kan worden gestuurd. De broodnodige innovatie zal gepaard moeten gaan met efficiency en het continu verbeteren en optimaliseren van processen, want voor ‘trial and error’ en experimenteren hebben de meeste media te weinig ruimte.

Onze dienstverlening in de sector media

Passionned Group specialiseert zich in het slimmer laten werken van organisaties. Onze consultants zijn in staat de hoognodige veranderingen en innovaties bij media in gang te zetten en te implementeren. In een tijd waar efficiency voor mediabedrijven van het grootste belang is, zorgen we daarnaast dat organisaties datagedreven gaan werken. Managers en medewerkers krijgen hiervoor de benodigde tools, technieken en vaardigheden aangereikt en aangeleerd.

Onze opdrachtgevers

Reed Business, Doetinchem
Springer Media, Houten
Wegener (tegenwoordig De Persgroep Nederland), Apeldoorn
VNU Media (tegenwoordig De Persgroep Nederland), Haarlem

Best practice

Analytics bij uitgeverij: 13% meer rendement

Meer weten over onze visie op de media sector?

Herkent u één of meer van de beschreven vraagstukken en heeft u vragen hierover, neem dan nu contact op met de mediaspecialisten van Passionned Group.

Neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met mediasector (uitgeverij) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Alex Beishuizen, Associate Partner Mediasector

ALEX BEISHUIZEN

Associate Partner Mediasector & auteur van 'Gouden graal of Reddingsboei?'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
331
Trainingen & workshops
332
Deelnemers opgeleid
333
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
334
Kantoren
3
Jaar ervaring
14