Het boek ‘Datacratisch werken’

Reviews over "Het boek ‘Datacratisch werken’"

Full red starFull red starFull red starFull red starFull red star
Ad Stander | Datamaverick | 17 May 2019

Nog niet uitgelezen maar buitengewoon geïnteresseerd geraakt door de onderdelen in dit boek. Wat me aanspreekt is de leesbaarheid en de praktische beeldende voorbeelden. Mijn klanten zijn gemeenten die worstelen met datavraagstukken. Een BI-dashboard lijkt al snel het heilige middel. Daarnaast is data gedreven (datacratisch) werken in de beleving nog ver verwijderd van de mogelijkheden.

Het boek inspireert me om dieper en langer na te denken om ook klanten van mij te begeleiden naar datageletterdheid (data gevoelig te maken).

Jacqueline Wolter | GGZ Oost Brabant | 6 Mar 2019

De stempel van datacratisch werken (prachtige term) met de 20 bouwstenen is een knap staaltje samenhang en ook de vertaling van de droge PDCA naar Passie, Do met Data, Conscious Check en Autonomy zijn inspirerend en passend. Wel merk ik aan mezelf bij het lezen van het boek, dat ik soms moeite heb met het beeld wat de auteur schetst van de traditionele, niet datagedreven manager. Ja, die zijn er nog, maar ik denk ook dat zelfsturende teams niet overal in zijn volledigheid zullen landen en er ook situationeel leidinggevenden zullen blijven die dan voldoende datageletterd hun rol kunnen pakken en toegevoegde waarde kunnen leveren.

Full red starFull red starFull red starFull red starWhite star
Paul Maagdenberg | Stichting Wonen Wateringen | 27 Feb 2019

Leest makkelijk, is interessant en goed geschreven. Voor een ieder te begrijpen met duidelijke voorbeelden. Geen stoffige materie, als je eenmaal gaat lezen laat je het niet zomaar los.

Rob ter Hedde | Performation HOTflo Healthcare Intelligence BV | 28 Jan 2019

Daan en ik delen de passie voor prestatiemanagement en het goede gebruik van data binnen ons vakgebied. Met zijn nieuwe boek 'Datacratisch werken' geeft hij op een uitstekende manier taal en duiding aan de wijze waarop je met data aan de slag kunt (moet) om daadwerkelijk prestaties te verbeteren binnen organisaties.

Met zijn nieuwe invulling van de PDCA-cyclus maakt hij wat mij betreft de essentiële brug naar de kern van prestatieverbetering: het zijn de mensen in je organisatie die in de directe interactie met elkaar (over resultaat en relatie) het dagelijks beter willen doen. Ik heb dat 'mensgericht prestatiemanagement' genoemd in mijn model. Daan geeft mij in dit boek weer veel verdiepingsmateriaal voor dit gedachtegoed.

Eén puntje van kritiek. Ook in het boek Datacratisch werken is erg weinig aandacht voor datavisualisatie. In een 3-tal pagina's worden verschillende soorten grafieken benoemd en hun mogelijke toepassing. Enerzijds snap ik dat je qua inhoud voor een boek keuzes moet maken. Anderzijds laat het ook zien hoe we nog steeds de enorme impact van datavisualisatie onderschatten op het proces van prestatieverbetering. Misschien in een volgende uitgave iets meer aandacht hiervoor? Ik spar graag met je over de inhoud hiervan.

Concluderend: als je een methode zoekt om datagedreven prestaties te gaan verbeteren in je organisatie, vind je in het PDCA-boek van Daan meer dan voldoende (praktische) inspiratie.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst