Artikel | Big Data | Business Analytics | Continu verbeteren

Het artikel 'Big data en de Intelligente Organisatie'


BI als motor van continu verbeteren en innoveren, hoe zet jij de motor aan?

Transormatie van data naar actie
De BI-cyclus met 3 processen
Langetermijnontwikkelingen
Van reporting tot AI

gratis downloaden

Analytics als motor van continu verbeteren en innoveren

De intelligente organisatie is sensitief, slim, snel en succesvol. Haar zintuigen selecteren precies de juiste signalen, verwerken die razendsnel in het brein tot waardevolle informatie en kennis en ze voert met de ledematen snel gerichte verbeteracties uit. Als een doorlopend proces, op elk niveau van de organisatie. Sneller en beter beslissen, processen continu verbeteren en innoveren op basis van big data, daar draait het bij datagedreven werken om.

Uitgebreid interview met Daan van Beek

In dit artikel wordt Daan van Beek, auteur van De intelligente organisatie en oprichter van de Passionned Group, geïnterviewd door het vakblad ValueChain.

Download het artikel hier

In dit vakgebied gaat het heel snel

“De ‘intelligente organisatie’ is wendbaar. Business intelligence, business analytics, big data en data science zijn niet slechts marketingtermen, er schuilt een hele nieuwe wereld achter. Tien jaar geleden ging het vooral over rapportages, dashboards maken en KPI’s. Nu ligt de klemtoon meer op continu verbeteren, zorgen dat je disruptief bent en voordeel haalt ten opzichte van je concurrenten en dat op basis van big data en algoritmes. Bovendien is het belangrijk dat je er ook beleid op ontwikkelt.”

De rol van data is cruciaal

“We kunnen een bedrijfsproces ontleden en analyseren, maar we moeten wel praten over daadwerkelijke feiten. De rol van data is dan cruciaal. Zeker in het geval van grote proceswijzigingen. Het gaat ook over macht en kennis, meten is weten. Als business analytics of big data niet tot structurele veranderingen leiden, is het mislukt.”

De hele organisatie op zijn kop

“Business Intelligence zet – als je het goed doet – eigenlijk de hele organisatie op zijn kop. Het middenkader krijgt een andere rol of verdwijnt. Sommige schakels in de keten gaan heel anders lopen. Juist daarom heb je gewoon keiharde gegevens nodig om mensen mee te krijgen in het proces. Dan nog vinden er tegenbewegingen plaats om ‘politieke’ of emotionele redenen.”

nu downloaden

Over Daan van Beek MSc

foto Daan van BeekDaan van Beek is de eindbaas van de Passionned Group. Hij schrijft daarnaast boeken waaronder het bekende managementboek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’. Daan is ook verbonden als docent aan TIAS en EUR en geeft daarnaast masterclasses in Maleisië, Singapore, Zuid-Afrika en Amerika.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met artikel (big data) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15