De juiste KPIs kiezen | Hoe doet het gemiddelde bedrijf dat?
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Wiskundige zekerheid niet mogelijk

Bijna altijd is het mogelijk om één zoekveld met meerdere KPI’s meetbaar te maken. Eenmaal in die luxe positie moet er een keuze worden gemaakt. Ook hier geldt echter weer dat het niet mogelijk is om met wiskundige zekerheid de juiste maatstaf te kiezen. In veel gevallen is dat, naar onze ervaring, niet eens zo heel erg van belang. Meestal is het belangrijker om op de trend te letten dan op de absolute waarde van een indicator.

Hoe kom je bij de juiste KPI’s?

De juiste KPI kiezenWat zegt immers een gemiddelde waardering van 7 over het niveau van de dienstverlening? Veelzeggender is het als die 7 een 6 wordt, of een 8. Hoe komen we nu in de praktijk aan de juiste KPI’s bij onze zoekvelden? Bij de bepaling ervan moeten we de discussie niet uit de weg gaan. Er is veel voor te zeggen om de vertaling van zoekvelden in maatstaven met een groep te doen en daarbij technieken zoals brainstorming toe te passen.

Van brainstormen naar besluitvormen!

Soms vindt men het moeilijk om vanuit de brainstorming de bocht naar besluitvorming te maken. Er blijkt nogal eens behoefte te zijn aan een techniek die vrijheid koppelt aan een gestructureerde aanpak. Hier volgt een voorbeeld van zo’n techniek, de stickermethode.

De stickermethode

  1. De zoekvelden worden op flipover-vellen genoteerd; de groep krijgt vóóraf uitleg over wat men wil meten met de verschillende zoekvelden.
  2. De groep wordt opgesplitst in kleine groepen (5-8 mensen).
  3. Elke deelnemer ontvangt drie blanco stickers.
  4. De deelnemers schrijven de maatstaven die zij belangrijk vinden op de stickers.
  5. De begeleider vraagt uitleg bij elke sticker en plakt de sticker dan onder het zoekveld waar deze het beste past.
  6. Voor elk zoekveld worden stickers die (nagenoeg) identiek zijn c.q. bij elkaar horen, samengebracht.
  7. Met viltstift wordt er een passende formulering bij geschreven. Deze formulering is dus een maatstaf.
  8. Vervolgens worden alle (formuleringen van) maatstaven door de groep beoordeeld op twee criteria: de meetbaarheid en de relevantie voor het zoekveld. Met behulp van symbolen wordt de mening van de groep aangegeven.
    • x = niet meetbaar c.q. niet relevant
    • ? = optie
    • ! = kansrijk
  9. Ten slotte vindt besluitvorming plaats door het bepalen van een ‘overall score’.

Snel inzicht met de SMART KPI-bepaler

Onze SMART KPI-bepaler geeft snel inzicht of een indicator een echte KPI is of niet. En zij helpt je ook bij het slim normeren ervan. Daarmee kun je jouw huidige manier van sturen snel doorlichten en verbeteren.

Reageer op dit artikel van Leo Kerklaan

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de juiste kpi's kiezen of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15