Reviews over Het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Damaris Panneflek | Gemeente Rotterdam | 17 Dec. 2020

Wat een geweldig boek! Voor een verbeteraar in hart en nieren is het een feest om te lezen. Vaak wordt er van het middel het doel gemaakt. Dit boek brengt focus en biedt richting voor juist die organisatie die 'future-ready' wil zijn. Want uiteindelijk is datagedreven werken geen luxe, maar DE manier om in business te blijven. Daan van Beek creëert in dit boek een web van kennis rondom het regisseren van synergie tussen datagedreven werken en continu verbeteren.

Ian van der Pool | Defensie Ondersteuningscommando - Servicepunt | 10 Nov. 2020

De vele voorbeelden van oude denken en organiseren in dit boek zijn (helaas) herkenbaar. Het mooie daarvan is dat de geboden oplossingsrichtingen en toolings daardoor ook direct aanspreken. Ons doel is om het kernproces van Defensie nog beter te gaan ondersteunen. Business intelligence is daarbij cruciaal als we ons van operationeel en reactief naar strategisch en voorspellend willen gaan ontwikkelen. Dit zeer leesbare boek sluit dan ook fantastisch aan bij ons bedrijfsvoeringsysteem op basis van IOS41001 (PDCA), ons servicemanagementsysteem en klantcentrisch werken.

Fridthjof Koomen | Dekkerautogroep | 22 Jan. 2020

Ik heb het boek grotendeels gelezen. Het was wel doorspekt met allerlei theoretische termen, maar erg interessant en zeker (deels) bruikbaar. Wij zijn zeker van plan hier in de (nabije) toekomst iets mee te doen.

Alex van Bergen Bravenboer | Carante Groep | 06 Jan. 2020

Al enige tijd geleden heb ik jouw laatste boek 'Datacratisch werken' in huis, fragmentarisch gelezen, maar onlangs van begin tot eind een keer helemaal tot me genomen. Kort gezegd: Geweldig boek met een buitengewoon positieve ondertoon. Het is aanmoedigend, perspectief biedend en schenkt daardoor vertrouwen. Daarbij is het allemaal concreet, geen luchtfietserij, begrijpelijk, toegankelijk en daardoor goed toepasbaar. "Mits men wil, met elkaar en voor elkaar, dan gaat het lukken", straalt het uit. Het hele idee van een datagedreven PDCA spreekt mij persoonlijk enorm aan. Vooral ook omdat met name de mensen (ongeacht functie, positie) zelf daarin een centrale rol kunnen vervullen. Een paar kleine kanttekeningen: privacy, data governance en ethische kwesties zijn in het boek onderbelicht, vind ik, terwijl dit wel relevante zaken zijn waar je mee te maken hebt.

Samenvattend een buitengewoon bruikbaar en inspirerend boek in meest brede zin van het woord. Ik ga er beslist wat mee doen. Het is mijn doel de organisatie écht informatiegestuurd te laten werken. Vanuit onderop, voor specifieke doelgroepen, geënt op primaire processen. Het motiveert mij.

Aren Keijzer | ABN AMRO Verzekeringen | 04 Nov. 2019

Ik heb het boek gelezen en meteen een aantal maanden de datacratische PDCA toegepast in een multidisciplinair team voor Retentie. Dan zie je meteen waar we wel goed kunnen verbeteren en waar het blijft hangen in de P en D. Ik ben van plan dit verder en verbeterd door te trekken. Ik heb dus echt veel gehad aan dit boek. Het geeft een mooi praktisch raamwerk en een denkwijze die je in de praktijk kan brengen.

Bart Bor | Ridder Data Systems BV | 18 Jun. 2019

Al met al zeer prettig om te lezen en het boek geeft me de zin om ermee aan de slag te gaan. En daarnaast om het gewoon nog eens te lezen uiteraard.

Ad Stander | Datamaverick | 17 May. 2019

Nog niet uitgelezen maar buitengewoon geïnteresseerd geraakt door de onderdelen in dit boek. Wat me aanspreekt is de leesbaarheid en de praktische beeldende voorbeelden. Mijn klanten zijn gemeenten die worstelen met datavraagstukken. Een BI-dashboard lijkt al snel het heilige middel. Daarnaast is data gedreven (datacratisch) werken in de beleving nog ver verwijderd van de mogelijkheden.

Het boek inspireert me om dieper en langer na te denken om ook klanten van mij te begeleiden naar datageletterdheid (data gevoelig te maken).

Jacqueline Wolter | GGZ Oost Brabant | 06 Mar. 2019

De stempel van datacratisch werken (prachtige term) met de 20 bouwstenen is een knap staaltje samenhang en ook de vertaling van de droge PDCA naar Passie, Do met Data, Conscious Check en Autonomy zijn inspirerend en passend. Wel merk ik aan mezelf bij het lezen van het boek, dat ik soms moeite heb met het beeld wat de auteur schetst van de traditionele, niet datagedreven manager. Ja, die zijn er nog, maar ik denk ook dat zelfsturende teams niet overal in zijn volledigheid zullen landen en er ook situationeel leidinggevenden zullen blijven die dan voldoende datageletterd hun rol kunnen pakken en toegevoegde waarde kunnen leveren.

Paul Maagdenberg | Stichting Wonen Wateringen | 27 Feb. 2019

Leest makkelijk, is interessant en goed geschreven. Voor een ieder te begrijpen met duidelijke voorbeelden. Geen stoffige materie, als je eenmaal gaat lezen laat je het niet zomaar los.

Rob ter Hedde | Performation HOTflo Healthcare Intelligence BV | 28 Jan. 2019

Daan en ik delen de passie voor prestatiemanagement en het goede gebruik van data binnen ons vakgebied. Met zijn nieuwe boek 'Datacratisch werken' geeft hij op een uitstekende manier taal en duiding aan de wijze waarop je met data aan de slag kunt (moet) om daadwerkelijk prestaties te verbeteren binnen organisaties.

Met zijn nieuwe invulling van de PDCA-cyclus maakt hij wat mij betreft de essentiële brug naar de kern van prestatieverbetering: het zijn de mensen in je organisatie die in de directe interactie met elkaar (over resultaat en relatie) het dagelijks beter willen doen. Ik heb dat 'mensgericht prestatiemanagement' genoemd in mijn model. Daan geeft mij in dit boek weer veel verdiepingsmateriaal voor dit gedachtegoed.

Eén puntje van kritiek. Ook in het boek Datacratisch werken is erg weinig aandacht voor datavisualisatie. In een 3-tal pagina's worden verschillende soorten grafieken benoemd en hun mogelijke toepassing. Enerzijds snap ik dat je qua inhoud voor een boek keuzes moet maken. Anderzijds laat het ook zien hoe we nog steeds de enorme impact van datavisualisatie onderschatten op het proces van prestatieverbetering. Misschien in een volgende uitgave iets meer aandacht hiervoor? Ik spar graag met je over de inhoud hiervan.

Concluderend: als je een methode zoekt om datagedreven prestaties te gaan verbeteren in je organisatie, vind je in het PDCA-boek van Daan meer dan voldoende (praktische) inspiratie.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant