contact
Op weg naar een intelligente, datagedreven organisatie

Het PDCA-huis en het datacratische raamwerk

Als jouw koers niet klopt, dan loop je steeds vast. Dan is het prachtig wat je allemaal agile weet op te tuigen, maar dat heeft dan geen enkele zin. Je moet weten waar je naar toe wilt en waarom je op een bepaalde plek uit wilt komen. Met alleen een juiste koers ben je er echter ook nog niet. Om te weten of je op de juiste koers zit en blijft, heb je eenduidige KPI's en data analytics nodig. Stel je geen Key Performance Indicators (zie ook voorbeelden) op, dan kun je heel veel plezier hebben in je werk, maar dan zal je niet systematisch werken en niet als de beste probleemoplosser te boek staan.

Het datacratische raamwerk

De juiste koers, eenduidige, onvervalste KPI’s, data analytics en doorlopende verbetercirkels: dat zijn de essenties van het datacratisch raamwerk. Uiteindelijk gaat het om het blijven doorlopen van een leer- en verbetercyclus. Dat is nooit een eenmalig traject, maar een doorlopende activiteit. Je wilt immers beweging op gang brengen. Je bevindt je altijd in de Plan-fase, de Do-fase, de Check-fase of de Act-fase.

Dit datacratische raamwerk gaat je helpen meer begrip te krijgen van alle kritische elementen die om de hoek komen kijken bij de verschillende stappen in de PDCA-cyclus.

Gebruik de aanwezige meetgegevens op slimme manier

Het steeds frequenter verversen van data is geen doel op zich en mag ook niet als een blok aan het been worden ervaren. Als mensen voor het ophalen van data ellenlange vragenlijsten moeten invullen, schiet het zijn doel voorbij.

In een datacratie wordt slim vastgesteld welke KPI’s je kunt gebruiken, zonder dat dit extra administratief werk met zich meebrengt.

Zo worden meetgegevens gebruikt die toch al aanwezig zijn, zoals het moment dat een document aangemaakt wordt, het tijdstip van verzending, et cetera. Door van data naar verbeteren te gaan, kun je je ontwikkelen tot een intelligente, datagedreven organisatie. Die werkt continu aan het verbeteren van de overgang:

Let the data do the talking

Door het datacratisch werken ben je vooral bezig met storytelling. Welk verhaal vertelt de data je? Welke werkelijkheid weerspiegelen al die getallen?

Vergelijk het met de getallenstroom uit de film van The Matrix. Het gaat niet om de getallen, maar om de wereld en de werkelijkheid die erachter schuilgaan.

Als je dat verhaal goed doorvertaalt naar je organisatie, en dat verhaal goed teruglegt in je organisatie, dan zou je je als management verder terug kunnen trekken. Je rol verandert dan van “manager als bepaler” naar “manager als coach”. Je gaat samen optrekken met je mensen: zij kennen net als jij de getallen, maar zij kennen ook de verhalen uit de praktijk.

De kennisasymmetrie verdwijnt en we bevinden ons – meer dan ooit – op dezelfde “bladzijde van het boek”. Er ontstaat een gezamenlijk verhaal, waarin professionals echt de verandering kunnen bewerkstelligen. Zij zijn degenen die met de klanten praten en de klanten kennen. Zij zijn degenen die het verhaal kunnen herschrijven.

Conclusie

Het verhaal moet verteld worden op basis van de data, de data komt van onderop, en de verandering komt dus ook van onderop. Dat is de manier waarop je een verandering in jouw organisatie werkelijk kan realiseren.

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST