Het boek 'De wendbare organisatie'

Inhoudsopgave
4,7 sterren

Het boek ‘De wendbare organisatie’ – al meer dan 5.000 exemplaren verkocht – spreekt alle managers aan die strategische beslissingen nemen. De kwaliteit daarvan bepaalt uiteindelijk of hun organisatie zal overleven. De omgeving verandert snel en wordt complexer. De manager moet hierop anticiperen en zijn organisatie door deze nieuwe, dynamische tijd loodsen: manoeuvreren. Maar als de onzekerheid over de toekomst toeneemt, wordt anticiperen er niet eenvoudiger op. Dit unieke boek ‘De wendbare organisatie’ biedt je een perfecte handleiding om je bedrijf klaar te stomen voor een totaal nieuwe toekomst. Bestel hier direct het boek.

Beter plannen is niet de oplossing

Discussies die organisaties hebben over de toekomst ontaarden al snel in een stroperig proces. Voor de strategische doelen houden ze te veel opties open. Als ze de voortgang op die doelen meten, blijkt dat ze in de strategiefase te optimistisch zijn geweest. Beter plannen helpt wel, maar biedt uiteindelijk niet de oplossing.

Productkenmerken van dit unieke boek: De wendbare organisatie

Formaat:
Aantal pagina's:
ISBN:
Prijs (excl. BTW):
Auteur:
Hardcover
296
9789462760905
40,32 euro
Leo Kerklaan

De kunst van anticiperen en manoeuvreren

Managers kunnen zich beter bekwamen in de kunst van het anticiperen en manoeuvreren. Dat zijn de twee centrale elementen van een strategie gebaseerd op wendbaarheid. De noemen we agility based strategy. Wendbare organisaties doen het beter in zekere en onzekere tijden. Ze groeien sneller, kennen een hoge klant- en medewerkerstevredenheid en leren dagelijks bij hoe het beter kan.

Waarom heb je een agility based strategy nodig?

Drie uitdagingen maken het nodig om agility based strategy in de praktijk toe te passen:

  • De toekomst is onzeker. Toch moet de manager zich een zodanig beeld vormen van de toekomst dat hij verantwoord beslissingen kan nemen. Bijvoorbeeld met welke producten en diensten welke type klanten hij die het beste kan bedienen. Dat is de eerste uitdaging.
  • De organisatiestrategie, hoe goed ook, zal na verloop van tijd zijn grondslag verliezen. Hierop moet je als manager anticiperen. De tweede uitdaging is daarom het op tijd bijstellen (herformuleren) van de strategie aan de nieuwe werkelijkheid.
  • De derde uitdaging zit hem in de realisatie van de inmiddels aangepaste strategie. De organisatie heeft daarvoor middelen, capaciteit, competenties en geld nodig. Het is volstrekt onzeker of dat nog wel op tijd plaatsvindt.

bestel nu het boek

De inhoud van het boek ‘De wendbare organisatie’

De auteur Leo Kerklaan heeft het boek opgedeeld in 4 logische delen en 12 hoofdstukken. Hij neemt je mee langs de lijnen van elk succesvol strategietraject.

Deel 1: Strategische uitdagingen

Strategische uitdagingenHoofdstuk 1 gaat over de strategische positie. De keuze voor een unieke en verdedigbare positionering is de essentie van strategie. Dat levert de eerste uitdagingen op: welk type producten en diensten gaat je organisatie aanbieden aan welke doelgroep? En hoe zorgt ze ervoor dat de strategie wordt aangepast aan de nieuwe werkelijkheid?

Hoofdstuk 2 bespreekt de strategische leercirkel. De cirkel is het antwoord op de tweede uitdaging: hoe kan je je strategie adequaat en snel aanpassen aan de ontwikkelingen in de omgeving? Hoofdstuk 3 gaat in op de wendbare organisatie. Wendbaarheid is nodig om de derde uitdaging aan te kunnen. In woelige tijden blijven sturen op de strategische positionering zonder rigide aan het strategisch uitvoeringsplan vast te houden.

Deel 2: Ontwerp van de strategie

In deel 2 leert de lezer zijn strategie te verbeelden. Hoofdstuk 4 bespreekt het strategiehuis. Dit is een raamwerk om de bouwstenen van een strategie naar enkele strategische thema’s te ordenen. Het strategiehuis is een metafoor. Het wordt niet alleen gebruikt om de strategie te verbeelden, maar ook om de strategie te communiceren binnen de organisatie.

Hoofdstuk 5 gaat over de strategiekaart. Robert Kaplan en David Norton ontwikkelden deze kaart om de strategie vanuit de perspectieven van de Balanced Scorecard te visualiseren. Hoofdstuk 6 bespreekt de strategiearchitectuur. Kim Warren ontwikkelde deze methode die je inzicht geeft in het systeem van de strategie. Door het gebruik van feedback-loops maak je dynamische relaties zichtbaar.

Deel 3: Implementatie van de strategie

Implementatie van de strategieHet derde deel gaat over het uitvoeringsgeschikt maken van de strategie. Hoofdstuk 7 geeft een recept voor het opstellen van KPI’s en prestatie-indicatoren. Met behulp van KPI’s kan het management tijdens de strategierealisatie de voortgang monitoren. Een KPI moet strategisch relevant zijn en SMART.

In hoofdstuk 8 bespreken we het inrichten van een managementdashboard om te meten of de organisatie op koers ligt. Hoofdstuk 9 bespreekt welke tastbare bedrijfsmiddelen (zoals geld, medewerkers en machines) aanwezig moeten zijn om de realisatie van de strategie mogelijk maken.

Deel 4: Realisatie van de strategie

In het laatste deel komen gedrag en de zachte aspecten van strategie aan de orde. Door ‘de brains die aan boord zijn’ te gebruiken kan de organisatie sneller manoeuvreren. De focus hierbij is hoe medewerkers continu kunnen verbeteren nadat de strategie is gelanceerd. Zo komt de strategierealisatie steeds dichterbij.

Hoofdstuk 10 laat zien hoe een coöperatief systeem dit mogelijk maakt. Dit systeem focust op samenwerking in de organisatie. Dat geeft teams en medewerkers structureel invloed op de strategierealisatie. In hoofdstuk 11 komen de kritieke competenties aan de orde. Dat betreft het verwerven van knowhow die rechtstreeks betrekking heeft op de strategische speerpunten. Zonder die knowhow kan je je strategie niet realiseren.

In hoofdstuk 12 zoomen we in op de mogelijkheden van de PDCA-cirkel. Het doorlopen van de cirkel biedt mogelijkheden om waarde toe te voegen en problemen op te lossen. Dat gebeurt steeds door teams van medewerkers. De PDCA-cirkel kan je gebruiken op alle niveaus van de organisatie. Ze vormt de sleutel tot agility based strategy.

Na het lezen van het boek ben je in staat om willekeurig welk strategietraject handen en voeten te geven. Strategiesucces ligt letterlijk om de hoek, bestel hier het boek.

Waarom dit boek je verder gaat helpen

  • Een gedegen theoretisch kader aangevuld met talrijke (internationale) voorbeelden
  • In onzekere tijden biedt het een praktisch raamwerk voor strategische uitdagingen
  • Wendbaarheid is de nieuwe norm; zonder dat inzicht gaan organisaties snel ten onder

Wat zeggen de lezers?

In de offshore sector is agility based strategy een keiharde noodzaak. In ‘De wendbare organisatie’ laat Leo zien hoe je de toekomst op jouw agenda zet. Ongeacht of je nu wilt groeien of afslanken. Dit praktische boek voert je langs belangrijke inzichten en concepten. Het geeft je instrumenten om dit gedisciplineerd en gebalanceerd te doen.

ir. John Awater
Head Marine & Subsea Support
Bluewater Energy Services

Voor wie is dit boek bestemd?

Het boek ‘De wendbare organisatie’ is bestemd voor managers, bestuurders, consultants, projectmanagers, strategisch adviseurs en politici. Kortom: iedereen die betrokken is bij strategie & beleid en het verhogen van de wendbaarheid van de organisatie.

Bestel direct ‘De wendbare organisatie’

De wendbare organisatie (296 pagina’s), inclusief talloze schema’s en afbeeldingen, en vele voorbeelden uit verschillende sectoren en tips uit de dagelijkse praktijk, bestel je direct voor slechts 40,32 euro excl. btw.

direct bestellen

Over de auteur

Leo Kerklaan, auteur van De wendbare organisatieMr. Leo Kerklaan (1948) is auteur van vele managementboeken waaronder het bekende boek ‘De cockpit van de organisatie’. Hij heeft een langjarige ervaring als organisatieadviseur en is associate partner bij de Passionned Group. Hij helpt managers bij het realiseren van specifieke kwaliteits- en prestatieniveaus die gerelateerd zijn aan langetermijndoelen van de organisatie.

Reviews over Het boek ‘De wendbare organisatie’

Aantal reviews: 3Gemiddelde score: 4,7 sterren
4 sterren
Daan van Beek | Ondernemer & auteur | 7 mei 2023

Dit boek komt precies op tijd. De dynamiek in de wereld versnelt meer dan ooit. Managers moeten tegenwoordig steeds weer nieuwe manieren vinden om hun strategie te herijken en hun organisatie nieuw bestaansrecht te geven. De wendbare organisatie van Leo Kerklaan speelt hier perfect op in.

direct bestellen
5 sterren
Meinhard Gans | Maastricht School of Management | 10 juni 2019

Een indrukwekkend boek dat in al zijn dimensies de theorie en praktijk van strategievorming combineert. Het legt echter vooral de essentie van het proces bloot, de succesvolle implementatie. Een complete gids voor de manager, met vele voorbeelden uit de – vaak weerbarstige – praktijk. De do’s and don’ts van strategievorming en implementatie, gebaseerd op de rijke ervaring van Leo Kerklaan in zowel de internationale praktijk als vanuit academisch perspectief.

direct bestellen
5 sterren
Menno Lanting | bestseller auteur | 2 juni 2019

Niet vaak pakt een boek me zo dat ik het van kaft tot kaft lees. Met ‘De wendbare organisatie’ is Leo Kerklaan daar wel in geslaagd. Een mooi en noodzakelijk boek in deze voor veel organisaties turbulente tijden. Niet alleen vergezichten over wat er allemaal aankomt, maar ook praktische handvatten om morgen al je voordeel mee te doen. Ik beveel het van harte aan!

direct bestellen
Plaats een review

Geef je mening over dit product, artikel of dienst

Waardering
Dit veld is verplicht!
Naam Dit veld is verplicht!optioneel
E-mail Dit veld is verplicht!optioneel
Organisatie Dit veld is verplicht!optioneel
Je mening in enkele zinnen Dit veld is verplicht!
Review verzenden
Het formulier bevat fouten.

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Leo Kerklaan - Associate Partner en auteur van De cockpit van de organisatiemr. LEO KERKLAANAssociate Partner en auteur van De cockpit van de organisatie

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring