Verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Business Partner

De verkiezing van de “Slimste organisatie van Nederland” is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een spannend evenement waaraan organisaties, leidinggevenden, medewerkers, juryleden, sponsors en andere partners allemaal graag hun medewerking verlenen. Dat is niet vreemd, want de uitreiking vindt plaats in een sfeervolle ambiance en de “vibe” rondom deze award is altijd goed. Een extra reden om jouw organisatie ook kandidaat te stellen voor de Slimste organisatie van Nederland 2021. Geef nu jouw nominatie door en bezoek de uitreiking op donderdag 10 december.

Gezonde spanning

Ondanks de competitie en gezonde spanning die met de prestigieuze prijs De slimste organisatie van Nederland gepaard gaan, heerst er tijdens het congres en de prijsuitreiking een positieve, relaxte sfeer. De (programma)managers, projectleiders, proceseigenaren en overige bezoekers vermaken zich altijd prima tijdens de uitreiking van de award en het daaraan voorafgaande inhoudelijke vakcongres. Don’t miss it. Zorg dat ook jij 10 december aanwezig bent.

nu aanmelden

Slimme organisaties spelen in op nieuwste trends

De tweejaarlijkse uitverkiezing van de Slimste organisatie van Nederland beleeft dit jaar alweer haar elfde editie. Dat wil echter niet zeggen dat de initiatiefnemers en de jury inmiddels op routine varen of op hun lauweren zijn gaan rusten. Integendeel, niet alleen de titel van de award is omgedoopt, maar ook de beoordelingscriteria van de jury en de selectieprocedure zijn aangescherpt en aangepast.

De mate waarin slimme organisaties inspelen op nieuwe trends, zoals data analytics, robotica, big data, datagedreven werken, kunstmatige intelligentie (AI), RPA en slimme algoritmes, worden voortaan ook als specifieke criteria meegewogen bij de beoordeling door de jury.

Hoe scoort jouw organisatie op allround vision, agility, alignment en analytics?

De overall beoordelingscriteria zijn echter door de jaren heen constant gebleven. Hoe scoort jouw organisatie op de 4 belangrijkste overkoepelende selectiecriteria: allround vision, agility, alignment en analytics? Deze criteria komen niet uit de lucht vallen, maar zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek en het boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’. Jouw inzending wordt onder andere beoordeeld aan de hand van de motivatie en de antwoorden op een vragenlijst met ongeveer 50 meerkeuzevragen.

De succesfactoren van de Slimste organisaties van Nederland

Een korte terugblik verduidelijkt de succesfactoren en principes waarmee slimme organisaties succes boeken. Het is het fundament waarop de award van de Slimste organisatie van Nederland al meer dan 15 jaar rust. Deze principes staan ook beschreven in het boek De intelligente organisatie van auteur Daan van Beek.

Organisatiebrein stuurt Slimste organisatie

Net als slimme mensen bestaan er ook slimme organisaties. Je zou ze net als mensen bovengemiddeld intelligent of zelfs “hoogbegaafd” kunnen noemen. Het zijn organisaties die sneller “denken” en in staat zijn om sensitiever, slimmer en sneller te reageren op cruciale signalen uit de markt. Ze slagen er ook in om hun processen sterk te verbinden met hun ketenpartners.

Er bestaat een analogie tussen het menselijk brein en het organisatiebrein. Een intelligente organisatie richt net als slimme mensen niet alleen de zintuigen op de juiste signalen, zij verwerkt die in het “organisatiebrein” tot waardevolle informatie en inzichten die aanzetten tot de juiste beslissingen of acties. Het organisatiebrein bepaalt welke sensoren zij wanneer openstelt en welke data zij doorlaat. Maar ook hoe de organisatie reageert, op welk tijdstip, op welke manier en met welke organen. Maar de slimste organisaties hebben nog veel meer in hun mars.

Slimme organisaties geven algoritmes ruim baan

Slimme organisaties vertrouwen anno 2024 ook niet meer alleen op traditionele rapporten, analyses en dashboards, maar laten steeds vaker algoritmes en data het werk doen. Net als in het menselijk lichaam voltrekken zich algoritmische processen, waardoor beslissingen “automatisch” worden genomen en het organisatiebrein wordt ontlast.

Slimme organisaties vertrouwen anno 2024 niet meer alleen op traditionele rapporten, analyses en dashboards.

Slimme organisaties stellen deze automatisch verkregen inzichten, voorspellingen en KPI’s bovendien direct beschikbaar aan iedere medewerker, precies afgestemd op zijn of haar rol in de organisatie. Hierdoor kan een slimme organisatie zich sneller dan de concurrentie aanpassen aan haar omgeving.

Hoe herken je een slimme organisatie?

Slimme organisaties kenmerken zich door veel effectiever gedrag, minder verspillingen, meer doordachte handelswijzen en een totaal andere wijze van organiseren. Ze zijn erop gebrand om blijvend beter te presteren. Herken je dit en werk jij bij zo’n slimme organisatie of ken je zo’n organisatie, nomineer deze dan voor De slimste organisatie van Nederland 2024.

nu aanmelden

Slimme organisaties laten de data spreken

Het officiële startschot voor de inschrijving van de 11e editie van de uitverkiezing van de Slimste organisatie van Nederland heeft al geklonken. De eerste serieuze aanmeldingen van potentiële kanshebbers druppelen dan ook al binnen. Met minder dan 200 dagen te gaan voor de sluiting van de nominatietermijn, neemt ook de spanning toe: welke slimme, datagedreven organisatie zal de felbegeerde trofee op donderdag 11 december 2021 in ontvangst mogen nemen? Onze deskundige jury staat paraat om de inzendingen op de merites te beoordelen.

De jury van de Slimste organisatie van Nederland 2024 is in dit nieuwe decennium vooral op zoek naar op elkaar ingespeelde teams die innovatie, creatief out-of-the box denken en continu verbeteren hoog in het vaandel hebben staan. Organisaties die de data voor zich laten spreken.

Slimme organisaties doen veel meer dan op de winkel passen

Slimme, datagedreven organisaties dus die onder meer in staat zijn om hun business- en verdienmodel tijdig aan te passen aan de eisen van onze moderne tijd. Of beter nog: disruptieve bedrijven die in staat zijn om hun eigen branche volledig op zijn kop te zetten. Ondernemers die niet op de winkel passen, maar in staat zijn om op onorthodoxe manier (maatschappelijke) problemen op te lossen. Organisaties die niet denken in problemen, beperkingen en grenzen, maar in kansen, uitdagingen en calculeerbare risico’s. Organisaties die alle belanghebbenden – klanten, leveranciers, ja zelfs hun rivalen! – betrekken bij hun missie, visie of purpose.

Jury nodigt slimme organisaties uit die passie, power & plezier uitstralen

Begin 2019 verscheen er bij Passionned Group een nieuwe titel: Datacratisch werken. In dit boek beschrijft de auteur Daan van Beek uitgebreid de voordelen van datagedreven werken. Hij geeft hiervoor een raamwerk en twintig bouwstenen. Verder toont hij aan de hand van aansprekende en herkenbare praktijkvoorbeelden aan dat datacratisch werken de passie en het plezier weer terug kan brengen op de werkvloer.

Of je nu bij een bank werkt, in een ziekenhuis, bij de brandweer of bij een gemeente. Organisaties die via datagedreven verbetercirkels hebben bewezen dat zij hun dienstverlening op een steeds hoger plan hebben gebracht, kunnen zich uiteraard ook kandidaat stellen voor De slimste organisatie van Nederland 2024. Zeker als zij zich herkennen in en identificeren met het gedachtegoed van datagedreven werken.

Meld je nu aan

Wil je je alvast aanmelden voor de prijsuitreiking van de Slimste organisatie van Nederland 2024 en het voorafgaande congres? Klik dan hier om je deelname direct door te geven.

nu aanmelden

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding De Dutch BI & Data Science Award in de media
De Dutch BI & Data Science Award in de media
Uitgelichte afbeelding Veiligheidsregio NHN winnaar Slimste Organisatie van NL 2015
Veiligheidsregio NHN winnaar Slimste Organisatie van NL 2015
Uitgelichte afbeelding Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012
Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Business PartnerDAAN VAN BEEK MScBusiness Partner

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,8
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring