Zijn dit voor jou herkenbare thema’s?
Tijdens deze unieke opleiding Kwaliteitsmanagement & PDCA ga je aan de slag met de volgende thema’s:
- Wat is PDCA en hoe ga je de PDCA cirkel inzetten voor procesoptimalisatie?
- Hoe organiseer je continu verbeteren temidden van de dagelijkse drukte?
- Hoe ga je kwaliteitsmanagement (definitie) verankeren in de stijl van werken?
- Hoe laat je je continu verbeter-doelen aansluiten op je strategie en beleid (plan)?
- Hoe maak je nieuwe doelen en je kwaliteitsproces meetbaar met échte KPI’s?
- Op welke manier organiseer je het samen evalueren en tijdig bijsturen (check & act)?
- Hoe pak je kwaliteitsmanagement op de werkvloer aan in plaats van alleen bij de staf?
- Hoe introduceer je dit allemaal succesvol in jouw organisatie en bij het management?
Breng je eigen bedrijfscase in
Zijn deze universele vragen herkenbaar, maar wil je ook antwoord op specifieke vragen die in jouw branche spelen? Dan is onze 3-daagse PDCA training & opleiding kwaliteitsmanagement echt een aanrader. Tijdens onze training kun je namelijk je eigen specifieke bedrijfscase (zorg, overheid, banken, industrie, et cetera) inbrengen, die dan vervolgens wordt besproken met de docent en de medecursisten.
Boek meetbare resultaten met PDCA & kwaliteitsmanagement
In drie dagen krijg je alle elementen aangeboden waarmee je concrete, meetbare resultaten gaat boeken met PDCA, kwaliteitsmanagement & continu verbeteren. Deze hooggewaardeerde PDCA training stelt je in staat om de juiste verbeterstappen te zetten in je eigen organisatie. En je krijgt alle benodigde tools en inzichten om dit duurzaam vol te houden. Je gaat kennismaken met de “grote PDCA” om je businessmodel te versterken. Maar je gaat ook aan de slag met de “kleine PDCA” om de kwaliteit van je operaties sterk te verbeteren. En juist met die combinatie ga je het wel volhouden.
Praktische informatie: locatie, duur, data en prijs
Door onze registratie in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) zijn onze opleidingen vrijgesteld van 21% BTW. Die brengen we dus niet in rekening.
Locatie: | Berghotel Amersfoort |
Duur: | 3 dagen |
Data: | 6 t/m 8 maart 2024 15 t/m 17 mei 2024 9 t/m 11 oktober 2024 11 t/m 13 december 2024 |
Punten: | ✪ PA15 Deze training PDCA & kwaliteitsmanagement geeft je recht op PA-punten net als al onze andere trainingen. Bij een totaal van 150 PA-punten én na het succesvol afleggen van een examen ontvang je een certificaat van bekwaamheid. Je ontvangt daarnaast de badge 'Certified Data & Decisions Professional' voor op LinkedIn. ✪ PE-punten Informeer bij je vakvereniging - bijvoorbeeld de Vereniging van Registrercontrollers of de Nederlandse Beroepsvereniging van Accountants - hoeveel PE-punten/uren je kunt registreren voor je Permanente Educatie (PE). |
Prijs: | 1.895 euro |
Training PDCA specifiek voor jouw sector
Of je nu directeur bent van een theaterschool, afdelingshoofd van een ziekenhuis, procesmanager of klinisch directeur bij een ggz-instelling, kwaliteitsmanager bij een bank of verzekeraar, projectleider bij een woningcorporatie, bestuurssecretaris bij een vereniging of stichting, operations manager bij een dienstverlener of “gewoon” fabrieksdirecteur, dat maakt voor jouw deelname aan de PDCA training & opleiding Kwaliteitsmanagement niet uit. Want de ervaren trainer mr. Leo Kerklaan weet in te spelen op bijna elk vraagstuk.
Onze docent mr. Leo Kerklaan is dankzij zijn jarenlange kennis en ervaring op het gebied van kwaliteits- en verbetermanagement namelijk van alle markten thuis. Bovendien beschikt hij over de souplesse om snel te switchen tussen de problematiek van verschillende specifieke branches.
Vermijd de grootste valkuilen in kwaliteitsmanagement
Door deze PDCA-training te volgen, voorkom je dat je in valkuilen stapt. De grootste valkuil is dat je begint met de stappen P en D. Dat lukt meestal vrij aardig, maar dan valt het stil. Hoe maak je de cirkel van continu verbeteren en kwaliteitsmanagement wel rond? Er zijn nog veel meer valkuilen waar je niet in moet stappen. Met concrete opdrachten werk je aan de vaardigheden voor succesvolle implementatie van continu verbeteren en kwaliteitszorg. Je werkt gedurende de opleiding kwaliteitsmanagement aan een complete PDCA-aanpak voor je eigen bedrijf.
PDCA-training staat in het teken van praktijk & interactie
Tijdens elke opleidingsdag vinden er groepsdiscussies plaats. Er is natuurlijk ook tijd gereserveerd voor het uitwisselen van ervaringen. Met de praktijkopdrachten maak je meteen de vertaalslag naar je eigen organisatie. We creëren samen een optimale mix tussen leren en doen, toepassen en reflecteren.
Na afronding van deze uitgekristalliseerde masterclass ontvang je een certificaat van de Passionned Academy. En je krijgt een gesigneerd exemplaar van het managementboek ‘De wendbare organisatie’ en het PDCA-handboek ‘Datacratisch werken’.
Inhoud opleiding Kwaliteitsmanagement & PDCA
Deze praktijkgerichte opleiding Kwaliteitsmanagement & PDCA training voorziet je van direct toepasbare kennis om van continu verbeteren een succes te maken. En je leert daarbij alle benodigde vaardigheden, technieken en bouwstenen te gebruiken. Kortom: we stomen je in drie intensieve dagen klaar voor een leidende en adviserende rol in PDCA- en kwaliteitsverbetertrajecten.
DAG 1: Kwaliteitsmanagement, grote PDCA cyclus, beleid & strategie
Tijdens de eerste dag van deze masterclass maak je kennis met continu verbeteren, kwaliteitsmanagement en het PDCA-principe. Je gaat de samenhang zien tussen verbeterinitiatieven, de strategische kaders en processen.
- Introductie PDCA & kwaliteitsmanagement: wat is het nut van continu verbeteren en kwaliteitsmanagement? Wat is PDCA en waar komt het gedachtegoed vandaan? Wat zijn de verschillen tussen de “grote” en de “kleine” PDCA-cyclus? Wat zijn de raakvlakken met de strategie en beleid? Hoe verhoudt de grote cirkel zich tot operationele verbeterinitiatieven?
- De grote cirkel rond maken: hoe maak je de grote PDCA-cirkel rond? Hoe herken je de valkuilen en op welke risico’s moet je alert zijn? Hoe richt je het proces in van (kwaliteits)monitoring en evaluatie? Hoe kom je aan de juiste indicatoren? En hoe kun je die het beste op een dashboard samenbrengen?
- De grote cirkel vertalen naar de organisatie: hoe kun je de stap zetten van de grote naar de kleine PDCA? Hoe vertaal je een strategie door naar effectieve verbetercirkels voor afdelingen en teams? Hoe hangt dit samen met het verbeteren van processen?
- Kwaliteitsmanagement verankeren in de strategie: hoe kun je kwaliteitsmanagement verankeren als standaard werkstijl in je organisatie? Hoe kun je daarbij een strategiekaart gebruiken en zo de verbeterdoelen en acties voor jouw teams afleiden? Je gaat de strategische prestaties doorvertalen naar de werkvloer. En je gaat zelf een strategiekaart maken voor jouw eigen organisatie.
DAG 2: Kleine PDCA-cirkels, KPI's en hoogpresterende teams
Tijdens de tweede dag komt het in beweging zetten en laten draaien van de verbetercirkel voor teams (de kleine PDCA) uitgebreid aan de orde. De docent legt uit waarom het zo belangrijk is om altijd de kleine PDCA te koppelen aan de grote PDCA. Beide cycli zijn nodig, maar hoe koppel je ze effectief, zonder in een bureaucratie te verzanden?
- De grote en kleine PDCA: hoe houd je de verbeterinitiatieven van beide PDCA-cirkels op elkaar aangesloten? En vooral hoe zorg je voor afstemming? Hoe voorkom je dat het eenmalige of aparte cirkels blijven? Hoe zorg je ervoor dat ze elkaar versterken en niet frustreren? Wat is daarvoor nodig?
- Procesverbetering en PDCA: hoe verbeter je jouw processen? Waar begin je en wat zijn handige instrumenten? Welke valkuilen kom je zoal tegen? Je maakt jouw eigen proceskaart, deelt je vorderingen en verzamelt feedback hierop.
- Meten en sturen met KPI’s: hoe maak je verbeterdoelen, processen en prestaties meetbaar? Wat zijn goede resultaat-KPI’s en hoe kom je tot zogenoemde inspannings-KPI’s? Je bepaalt voor jouw eigen proces de KPI’s en je leert feedback te geven op wat goede en foute KPI’s zijn.
- Hoogpresterende teams: wat zijn hoogpresterende teams? Waarom komen veel teams niet aan kwaliteitsmanagement en continu verbeteren toe? Wat heb je nodig om een coöperatief systeem te bouwen waarin leren en het ontwikkelen van kennis centraal staat? Hoe realiseer je die cultuuromslag?
DAG 3: PDCA-implementatie, coöperatief systeem & competenties
De laatste dag van deze masterclass PDCA & kwaliteitsmanagement staat in het teken van samen verbeteren en leren. Tijdens deze dag ga je vooral het geleerde toepassen voor je eigen organisatie. Het coöperatief systeem, de individuele commitment, de competenties en het gedrag en samenwerking van medewerkers in teams hanteren we hierbij als aangrijpingspunten.
- Elementen en bouwstenen: hoe spelen team- en talentontwikkeling en groepsdynamica een rol bij coöperatief leren en kwaliteitsverbeteringen? Wat is de rol van de leider bij het opbouwen van een goed leerklimaat. Hoe zorg je voor constructieve feedback en “feedforward”? Zodat medewerkers ook gaan ervaren dat hun persoonlijke ontwikkeling er baat bij heeft.
- Coöperatief systeem: om maximaal te presteren, moet je goed samenwerken. Het management kan dat bevorderen door een coöperatief systeem te bouwen. Hoe ziet een dergelijk systeem eruit en wat zijn de elementen? Wat zijn de mogelijkheden voor jouw situatie en hoe pak je dit zelf aan?
- De opbrengst voor jouw organisatie: tijdens dit dagdeel maak je de complete vertaling naar je eigen organisatie. Onder leiding van de docent kun je bijvoorbeeld een invoeringsplan voor “continu verbeteren & kwaliteitsmanagement in de lijn” ontwerpen. Of je kunt inzoomen op het ontwikkelen van een strategiekaart en het afleiden van KPI’s. Maar je kunt ook focussen op de introductie van continu verbeteren in jouw organisatie. En vervolgens gaan bepalen welke vaardigheden en organisatiecompetenties van primair belang zijn. De invulling van dit dagdeel is afhankelijk van jouw specifieke behoefte en voorkeuren.
Opleiding Kwaliteitsmanagement stimuleert integrale visie
“Domme” organisaties pakken zaken los van elkaar op. Ze ontberen een integrale visie. Verandermanagement zien ze los van continu verbeteren, KPI’s, kwaliteitsmanagement en strategierealisatie. Of ze maken beleid en doelstellingen goed meetbaar, maar vergeten het bijbehorende procesmanagement.
In onze 3-daagse opleiding kwaliteitsmanagement & PDCA brengen we deze specialismen juist bij elkaar. Samen met de ervaringen uit jouw eigen praktijk. Je gaat aan de slag met concrete opdrachten die relevant zijn voor je eigen werksituatie. Deze PDCA training gaat je gegarandeerd helpen om van jouw bedrijf een lerende, agile organisatie te maken.
Wat zijn voor jou de concrete voordelen?
- Compleet: integrale aanpak voor PDCA, continu verbeteren en kwaliteitsverbetering.
- 3 compacte dagen: je leert alles over de grote & kleine PDCA en hoe je die verbindt.
- Praktisch: jouw strategie, processen, KPI’s en situatie staan centraal.
- Resultaat: de opgedane kennis kun je direct in de praktijk toepassen.
- Leiderschap: je gaat een leidende rol in verbetertrajecten vervullen.
Aanvullende informatie van deze training
De prijs van deze training Kwaliteitsmanagement & PDCA is inclusief lunchbuffet, onbeperkt thee en koffie, overige drankjes en hapjes tijdens de breaks. Je ontvangt ook kosteloos een exemplaar van het boek ‘De wendbare organisatie’ (2016) van mr. Leo Kerklaan en het nieuwe PDCA-boek ‘Datacratisch werken’.
✪ vrijgesteld van BTW
✪ geen studiebelasting
✪ gewaarmerkt digitaal certificaat
✪ van 9:00 tot 17:00
Voor wie is deze PDCA training bedoeld?
Voor iedereen die betrokken is bij continu verbeteren en kwaliteitsmanagement in de eigen organisatie is deze PDCA training een eye-opener en absolute must. Bijvoorbeeld voor leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor het voorbereiden, uitvoeren en aanpassen van programma’s voor continu verbeteren. Tal van functionarissen volgen deze opleiding: business managers, transitiemanagers, (aankomende) verandermanagers, kwaliteitsmanagers, teamleiders, business consultants, BI consultants, business analisten, projectleiders, zorgmanagers en HRM/P&O adviseurs.
Behaalde leerdoelen aan het eind van deze PDCA-training:
- Je ziet de samenhang tussen verbeterinitiatieven, de strategische kaders en processen
- Je kent de verschillen tussen de “grote” en de “kleine” PDCA-cyclus
- Je hebt zelf een strategiekaart gemaakt voor jouw organisatie
- Je kunt foute KPI’s onderscheiden van goede, zuivere KPI’s
- Je weet hoe je verbeterdoelen, processen en prestaties meetbaar maakt
- Je weet hoe je niet-coöperatief denken kunt aanpakken in jouw organisatie
- Je hebt je eigen bedrijfscase ingebracht en uitgewerkt
- Je weet hoe je de theorie rondom continu verbeteren kunt vertalen naar jouw organisatie
- Je hebt concrete opdrachten uitgevoerd die relevant zijn voor jouw werksituatie
- Tijdens de groepsdiscussies heb je waardevolle ervaringen en tips uitgewisseld
- Je hebt genoeg bagage voor een leidende rol bij (kwaliteits)verbeterprojecten
Schrijf je in voor de training PDCA & kwaliteitsmanagement
Wil je ook de prestaties van jouw organisatie en teams verbeteren door effectieve inzet van continu verbeteren, kwaliteitsmanagement & PDCA? Schrijf je dan direct in voor de 3-daagse training PDCA & kwaliteitsmanagement.
Over de docent
Leo Kerklaan heeft een indrukwekkend trackrecord als verbetercoach en organisatieadviseur. Hij doceert aan tal van universiteiten in binnen- en buitenland. Kerklaan is medeoprichter van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) en is auteur van talrijke artikelen, whitepapers en boeken over strategisch prestatiemanagement en kwaliteitsmanagement. Zijn nieuwste boek ‘De wendbare organisatie’ is een bestseller en een bekroning op zijn werk.
Reviews over Training PDCA & kwaliteitsmanagement
Nuttige training om meer te weten te komen over continu verbeteren en PDCA.
Top opleiding, aan te raden voor alle managers, leidinggevenden en mensen met verantwoordingen.
De opleiding geeft snel veel nuttige informatie waar mee we direct mee aan de slag kunnen. Erg fijn dat we onze eigen uitdagingen direct kunnen voorleggen.
Tijdens deze training heb ik echt ervaren wat je met PDCA kunt en hoe je kwaliteitsmanagement, -zorg kunt implementeren in de organisatie. Topdocent.
Interessant, met een goede afwisseling van theorie en praktijk. Veel praktijkvoorbeelden en ook veel tijd voor eigen inbreng/casussen om mee verder te kunnen.
Top, het sluit zeker aan voor de richting die wij op willen gaan m.b.t. kwaliteitsverbetering binnen ons team en voor de BU waar wij voor werken. Verkerk Service Systemen. De items die besproken en toegelicht worden met de cursus geven een goed beeld hoe je deze kan toepassen in de praktijk en hoe je ook de meeste kans van slagen krijgt.
Heel gericht op de vraag die bij onze onderneming ligt. We zijn echt aan de hand van de theorie in ons onderwijs gedoken en ook de andere bedrijven kwamen goed aan het licht. Duidelijk dat er veel ervaring en kennis is waardoor er heel gericht advies uitkomt ten behoeve van onze school.
Zet je tot nadenken, geeft handvatten, goede inhoud, maakt complexe materie toepasbaar en veel aandacht voor individuen.
goede basis van waaruit je voldoende in kunt gaan op eigen casussen. Goede voorbeelden waardoor je van breed naar smal leert kijken