Waar veel traditionele media nog in de ontkenningsfase zitten, maakt Alex Beishuizen in dit helder geschreven boek, duidelijk dat nadenken over nieuwe commerciële samenwerkingsvormen voor alle media profijtelijk kan zijn. Content marketing is, zo is mijn eigen ervaring, lang niet altijd de gouden graal, maar zeker een potentieel verdienmodel. Mijn tip: wees tegenover de lezer volstrekt helder als een stuk dankzij een deal tot stand is gekomen. Dit boek is een goede hulp bij het opstellen van een strategie die voor elk medium anders zal zijn.
Naast de uitdagingen waar mediabedrijven voor staan, geeft dit boek tegelijkertijd ook de potentiële mogelijkheden weer. Een goed startpunt voor het opdoen van ideeën en daarmee het inzetten van verandering!
Beishuizen weet met zijn vlotte pen en overtuigingskracht menig redactie naar het internet te leiden, omdat de oude media krimpen. Maar om nou midden tussen je journalistieke werk content marketing te plaatsen.... Een slimme lezer ziet dat en denk aan de vervlogen tijden van het huis-aan-huis-blad: de redacteur mocht mee op de bagagedrager van de advertentieverkoper. Stond er toch een stukje in over de nieuwe toonbank van de slager! Zo! En ook een grotere advertentie dan vorige week. Innoveren mag van mij. Moet zelfs. Maar hou redactie en commercie gescheiden.
Beishuizen has done it again. Na zijn boek dat hij samen met Johannes van Bentum schreef is er met Gouden Graal wederom een meesterstuk op de markt gekomen.
Voor als je snel op de hoogte wilt zijn van de (digitale) uitdagingen waar de hedendaagse uitgeverij voor staat. Met name interessant is de uitleg over contentmarketing en wat marketeers en journalisten van elkaar kunnen leren.
De auteur heeft een goede visie op het uitgeefvak en geeft de sector interessante handvatten om hierop te anticiperen.
Prima boek, dat helder aangeeft voor welke uitdagingen mediabedrijven staan.