Hoe kan Big Data waarde toevoegen? | De waarde van Big Data

Hoe kan Big Data waarde toevoegen?

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Als de geschetste uitdagingen van Big Data goed worden aanpakt, door zaken relevant, behapbaar en toegespitst te houden, kun je van Big Data naar Right Data komen en vandaar Right Decisions nemen. Uiteindelijk ben je dan in staat om de 4 V’s van Big Data in je voordeel te laten werken; je gaat als organisatie meer en beter zien!

  • Volume: Je kunt meer zien
  • Velocity (snelheid): Je ziet ‘t sneller
  • Variëteit: Je ziet ‘t in meer detail en met meer schakering
  • Veracity (onzekerheid): Met de juiste focus en kunde is er meer mogelijk

Van Big Data naar Right Data

Uiteindelijk is alle data, dus small maar zeker big, alleen relevant als het op een zinvolle wijze wordt gepresenteerd en leidt tot actiegerichte uitkomsten; dat er daadwerkelijk wat mee wordt gedaan dat gewicht in de schaal legt.

Data Art
Simon Gratton, Chief Data Officer bij Zurich Insurance Company Ltd, verbeeldde dat in april 2014 als hierboven gepresenteerd. Hij noemde het Data Art; de ‘kunst’ om met data en goed gekozen visualisaties, toegesneden interpretaties en het echt relevant maken van het achterliggende verhaal (‘story telling’) daadwerkelijk komen tot die benodigde actiegerichte uitkomsten. Om daarmee van Big Data naar ‘Right’ Data te komen.

Van Right Data naar Right Decisions

Predictive en Prescriptive Analytics kunnen helpen om moeilijke en complexe beslissingen te verbeteren. Daarbij dient uiteraard wel rekening gehouden te worden met risico’s als de hoeveelheid, kwaliteit en representativiteit van gegevens. Met dergelijke data-analyse technieken kun je voorspellende en voorschrijvende modellen bouwen en werken aan optimalisatieproblemen; wat kan ik het beste doen?

Daaraan vooraf gaan (traditionelere BI) analyses die verklaringen geven voor waarom bepaalde zaken zijn voorgevallen en beschrijvingen van deze voorvallen geven.

Tot slot is de rol, scherpte en houding van beslissers van doorslaggevend belang. Weten zij het besluitvormingsproces zo te organiseren dat er ook een ‘right decision’ kan worden genomen. Dat onjuiste conclusies en valkuilen in ons denken (biases zoals groepspolarisatie, mening van de meerderheid, confirmation bias, et cetera) worden voorkomen.

Data Scientist: unieke combinatie van vaardigheden

Het goed en gericht ontwikkelen van dergelijke complexe modellen en analyses vraagt om specifieke competenties en vaardigheden. Daarin onderscheiden we hard en soft skills; aan de ene kant dus wetenschappelijke en aan de andere kant relationele en communicatieve vaardigheden.

Hard skills

  • Kwantitatieve vaardigheden als statistiek, machine learning en datamining
  • Attitude van een goede programmeur en hacker, vasthoudend, met oog voor detail

Soft skills

  • Business know-how
    • actievermogen: in hoeverre kan het analytisch model het business probleem oplossen?
    • prestaties: wat zijn de statistische prestaties van het analytisch model?
    • interpretatievermogen: kan het analysemodel gemakkelijk verklaard worden aan beslissers?
    • operationele efficiëntie: hoeveel inspanning is nodig voor het opzetten, bouwen, evalueren en monitoren van het analytische model?
    • naleving van de regelgeving: is het model in lijn met de regelgeving?
    • economische kosten: wat zijn de kosten van het opzetten, bouwen, en het onderhouden van het model?
  • Complexe zaken vertalen voor ‘gewone mensen’
  • Veelzijdige communicatievaardigheden, een absolute teamplayer, met een aangeboren nieuwsgierigheid

Deze unieke (en zeker ook aantrekkelijke) combinatie van competenties en vaardigheden en de verwachte toegevoegde waarde die Big Data Analytics kan leveren maakt deze Data Scientists zowel schaars als zeer gewild. Niet voor niets wordt door Davenport en Patil (in de Harvard Business Review) gesteld: “Data Scientist: The Sexiest Job of the 21st Century”.

Download hier de white paper ‘Van Big Data naar Maatschappelijke Impact’

Reageer op dit artikel van Minne Van der Sluis

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met hoe kan big data waarde toevoegen? (de waarde van big data) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15