De 7 minuten klantcontact workout | Slimmer werken | Klantgericht

De 7 minuten klantcontact workout om slimmer te worden

Geschreven door
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Meer bewegen en naar de sportschool

We zijn in de eerste weken van het jaar weer vol enthousiasme begonnen met het in praktijk brengen van onze goede voornemens. Bovenin de top 10 van goede voornemens staat, bijna zoals gebruikelijk, meer bewegen en meestal gaan we daarvoor naar de sportschool. Wat we steeds vaker tegenkomen is, dat we te weinig tijd hebben en ‘het er dan maar bij laten zitten’.

Deze formule blijkt heel succesvol te zijn

De fitnesswereld heeft op deze trend ingespeeld en heeft een nieuwe manier bedacht om toch een workout te kunnen doen. Maar dan in veel minder tijd. De ‘zeven minuten workout’. Iedere dag een workout van maar 7 minuten, waarin je al je spiergroepen traint. Deze formule blijkt heel succesvol te zijn.

Waarom zou je een dergelijke formule dan niet doorvertalen naar andere sectoren?

Marktonderzoek over klantgerichtheid

Marktonderzoek wijst uit dat 70-80% van de werknemers vindt dat de organisatie waarin zij werken klantgericht is. Wordt dit aan klanten van diezelfde organisaties gevraagd, dan geeft slechts 8% aan dat de organisatie klantgericht is.

Zet ook de klant aan het roer

Klanten krijgen het steeds meer voor het zeggen in de markt en bepalen daardoor ook steeds vaker het succes van een organisatie. Managers van deze organisaties hebben het vaak veel te druk met alle (interne) processen en vergaderingen. Daardoor is het moeilijk om regelmatig met de klanten te spreken, laat staan de organisatie aan te passen aan de veranderende klantwensen. Vaak hoor je: ‘Het komt er gewoon niet van in alle hectiek!’

Bij een intelligente organisatie staan de klanten aan het roer; zij maken dus ook echt onderdeel uit van de organisatie. Regelmatig klantcontact en intensieve interactie zijn de aanjagers voor een klantgerichte en slimmere manier van organiseren. Tijd dus om het roer om te gooien!

7 minuten klantcontact workout

Zou het daarom niet goed zijn wanneer managers zich regelmatig trainen in het onderhouden en verbeteren van klantcontacten? Wij denken van wel en zo is dan ook het idee ontstaan om een ‘zeven minuten klantcontact workout’ te ontwikkelen voor managers. Zeven minuten per dag trainen in het onderhouden en verbeteren van het klantcontacten zou de organisatie, en zeker ook de klanten, goed doen.

Drie sleutels tot succes

Je neemt zeven minuten per dag bewust de tijd om direct contact te hebben met je klanten, met als doel: samen met jouw organisatie fitter en slimmer worden in het klantcontact. Dit moet toch in te passen zijn? Voor zowel de zeven minuten workout bij fitness, als ook bij de klantcontact workout geldt, dat er drie sleutels tot succes zijn.

  1. De eerste sleutel: train met een helder doel. Ga je voor het verbeteren van de algehele fitheid in klantcontact van je organisatie of wil je juist de flexibiliteit vergroten. Wil je jouw kracht vergroten (je kunt meer klantcontacten aan) of streef je juist naar een groter uithoudingsvermogen van je organisatie. Het doel bepaalt welke workout voor jou het beste uitpakt.
  2. De tweede sleutel tot succes is te trainen met een helder plan. Houd je vast aan het schema en wissel af in het trainen van de diverse spiergroepen (klantsegmenten). Train intensief en volg het plan nauwgezet. Pas regelmatig je trainingsplan aan en zorg er voor dat het geen sleur wordt.
  3. De laatste sleutel tot succes is het meten van de voortgang. Meet zowel de verbeteringen als ook het aantal keren dat je de training volgens plan hebt uitgevoerd. Houd dit alles bij en beloon jezelf wanneer je een gesteld doel bereikt.

Wanneer je deze workout regelmatig volhoudt, dan zul je zien dat het contact met je klanten veel beter verloopt en dat jij en jouw organisatie fitter en intelligenter worden in het onderhouden en verbeteren van klantcontacten.

Direct aan de slag?

Wil je echt aan de slag met je klanten en spreekt deze ‘zeven minuten klantcontact workout’ je aan? Vul dan het contactformulier in met een korte uitleg van jouw situatie, je persoonlijke doel en hoeveel tijd je beschikbaar hebt. Je ontvangt geheel gratis je persoonlijke ‘zeven minuten klantcontact workout’. Wat houd je nog tegen om je klantcontacten dit jaar verder te verbeteren?

start de 7 minuten klantcontact workout

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met crm en klantcontact of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Dick Pouw, Associate Partner

DICK POUW MBA

Associate Partner

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST