De 5 innovaties in Business Analytics 2016 | Onderzoek BI tools

5 innovaties in Business Analytics die je niet mogen ontgaan

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Innovaties op basis van onderzoek

Al jaren doen wij onderzoek naar de Business Intelligence markt met onze 100% onafhankelijke BI-gids. Dit survey is recent bijgewerkt met de laatste versies van de Business Intelligence tools. Op basis van de verzamelde data en onze analyse vallen er een aantal zaken op.

1. Externe data gaat veel dominanter worden

Er wordt door de leveranciers veel effort gestoken in het makkelijk ontsluiten van externe (open) data. Qlik en Microsoft zijn hier de voorlopers. Dit past in de trend dat data uit de omgeving van de organisatie nog belangrijker aan het worden is dan voorheen. Tien jaar terug kreeg interne data de voorkeur boven alles en domineerde de BI-omgeving. Dit zien we nu kantelen. Organisaties kunnen zich niet meer veroorloven door zich blind te staren op de eigen (gemanipuleerde) data. Besluiten en acties elders genomen kunnen steeds grotere impact hebben op de eigen organisatie. Gaan we het moment naderen dat organisaties voornamelijk externe data gebruiken om beslissingen te nemen? Ken je voorbeelden van dergelijke bedrijven, we komen er graag mee in contact. Laat het ons weten.

2. Meer rekenkracht naar gebruiksvriendelijkheid en visualisatie

Theo Mandell voorspelde het al in zijn boek ‘The elements of User Interface Design’. Meer en meer rekenkracht zal gaan naar het optimaliseren van de gebruikservaring. In de laatste versies van Tableau, Qlik en BusinessObjects zien we dat erg veel van de nieuwe ‘functionaliteit’ hierover gaat. Het leveren van een geweldige gebruikerservaring. Zelfs een van oudsher gespecialiseerde ijzerboer (EMC) heeft het nu over datavisualisatie.

Intelligente grafieken

Een nieuwe trend is ook dat gegeven een dataset een vaste grafiek niet meer altijd volstaat. Een aantal tools zijn nu zo ingericht dat ze eerst de meest actuele data analyseren en op basis daarvan zelf de beste grafiek kiezen. Power BI is hier het verst mee. Dit brengt gelijk een nieuwe uitdaging met zich mee. De gebruiker kan vandaag een totaal andere type visualisatie zien dan gisteren op dezelfde dataset. Dit kan in het begin verwarrend en contraproductief zijn. De wet van Behoud van Ellende: creëer een oplossing voor een probleem en je creëert tevens een nieuw probleem. Naar onze mening zijn deze intelligente grafieken de toekomst omdat data heel snel kan veranderen en velen malen groter en complexer wordt.

Context van de cijfers

Zo is een veel voorkomend probleem bij managementinformatie het verliezen van de context: waar zit ik in de data. Gebruikers kijken naar cijfers en denken dat ze kijken naar de cijfers van de totale organisatie maar er is bewust of ongemerkt een filter voor een bepaalde productgroep actief. Gebruikers zien over de laatste 13 weken een daling van de omzet terwijl over een periode van 12 maanden een heel ander patroon waarneembaar is. Daar is nu iets op gevonden: de horizontale scrollbar in grafieken (zie afbeelding). Zo weet de gebruiker altijd wat de context is van de data in het voorliggende tijdperk.

qlikview-horizontal-scrollbar
Figuur: de horizontale scrollbar in Qlik Sense grafieken

Kaarten geven een perfecte context aan bedrijfsdata

We zien daarnaast een trend dat veel van de Business Intelligence software ESRI-kaarten ondersteunt. Een industriestandaard voor kaartgebaseerde datavisualisatie. Het onderscheidend vermogen van de verschillende BI-oplossingen komt hiermee licht onder druk te staan omdat onder water ze allemaal dezelfde kaarten gebruiken. Evenwel een goede ontwikkeling omdat kaarten ontzettend veel waardevolle externe data kunnen bevatten, een perfecte context geven aan bedrijfsdata en behoren tot de meest effectieve visualisaties.

Bibliotheek van visualisaties

Maatwerk datavisualisaties zijn een andere innovatie. Een klein deel van de BI-leveranciers ondersteunt dat nu. Hierbij kunnen gebruikers en ontwikkelaars zelf visualisaties ontwerpen en laten opnemen in een bibliotheek van visualisaties. Voor hergebruik in andere onderdelen van het bedrijf of andere organisaties. We voorspellen dat alle BI-leveranciers deze innovatie zeer snel zullen omarmen.

3. Dataconnectiviteit: HANA in opmars

De tijd dat data alleen maar werd opgeslagen in SQL Server, Progress, DB2 en Oracle hebben we al lang achter ons gelaten. Relevante data, zowel intern als extern, ligt nu opgeslagen op wel honderden verschillende plekken: de data hotspots. Allemaal in verschillende formaten en platforms. Alle BI-oplossingen zijn bezig om hun dataconnectiviteit sterk te verbeteren zowel naar open data als specifieke dataplatforms. De leveranciers weten dat ze hierdoor anders deals verliezen. We zien vooral een opmars van SAP HANA connectiviteit. Het lijkt wel: wie HANA niet spreekt, laat zich de mond snoeren.

4. Data Science talen ingebed in de database

Sinds 2016 heeft Microsoft BI de data science taal R volledig ingebed in de database SQL Server. Dit betekent dat de taal SQL en stored procedures eenvoudig R-aanroepen kunnen doen. Hiermee wordt eindelijk de zin ‘SQL is de taal voor analytics’ echt bewaarheid. We verwachten dat andere database en BI-leveranciers zullen volgen.

5. Realtime en augmented reality (QR)

De voorzieningen van Business Intelligence tools om realtime data te analyseren gaan veel verder dan het realtime laten zien van de bezoekers op je website. Vooral Microsoft BI zet zwaar in op het realtime verversen van rapporten en dashboards zodra onderliggende dataset wijzigt. Deze leverancier zet daarnaast de toon in een innovatief concept: augmented reality in Business Analytics. De gebruiker loopt met zijn mobile device door een ruimte of de openbare ruimte en het device gedraagt zich als een kijkvenster naar de werkelijkheid om de gebruiker heen en presenteert vervolgens als extra laag de cijfers die bij die locatie horen. Hierbij worden drie concepten tot een geheel gesmeed: location intelligence, augmented reality en realtime.

Wil je ook de voor jou juiste Business Intelligence tool selecteren, bestel dan vandaag nog ons 100% onafhankelijke BI Tools Survey 2019.

  1. Avatar 5 innovaties in Business Analytics die je niet mogen ontgaan Patrick Jonker schreef:

    Uitstekende opsomming. Deze mensen weten waar ze het over hebben. Beter dan de snelle jongens bij SAS, Oracle, Microsoft en zo kan je nog wel even doorgaan. Passionned kijkt namelijk verder in de toekomst wat een vereiste is als je dit soort significante investeringen gaat doen.

Reageer ook op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de 5 innovaties in business analytics 2016 (onderzoek bi tools) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
15851
Trainingen & workshops
15852
Deelnemers opgeleid
15853
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
15854
Kantoren
3
Jaar ervaring
14